Är det någon som åker MTX 174"

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Har problem med att remmarna inte hålle.åker turbo.
Är det någon annan som har detta
Problem?

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Ehm, vad för MTX handlar de om? phazer, nytro, apex... de kan ju variera lite? Men de borde ju handla om variatorproblem?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Det är en nytro. Har varit i kontakt med ntc och det ska tydligen vara annan drevning och så är variatorremarna som tillverkades i fjol dålig. Så årets variatorrem och 10/40 ska tydligen fungera.ska prova det till att börja med

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
du menar 20/40 va? :p för 20/40 68l är standard på MTX... tror 10/40 blir lite sisådär :p vad sitter det för drevning nu då?

J

Jona$

känn på skivorna så dom inte blir olika het, tror ändå på remmslir.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Klart variatorn slirar med den matta och det fästet. Nä ska som sagt prova att drevs ner så får jag se vad som händer.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Är det klart? remmen SKA ju inte slira, fast det kanske du redan vet? Då behöver du nog inte leta längre efter ditt problem om det nu är klart att remmen slirar, annan variatorsetup så att det inte slirar, och remmarna håller.

Det är då vad jag tror.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Oki ni tror att det är variatorena som spökar. Inte drevningen då? Oki då får jag kolla upp med mcxpress om dom har skickat del delar och vad det ska sitta för prylar.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Drevningen kanske minskar ditt remslir, då det kommer gå lättare, men inte ta bort det helt, därav kommer problemet mest troligt kvarstå, om än minska.

Jag har också hört att MCX egna vikter inte är nå vidare, mitt tips till dig är att kontakta NTC i arvidsjaur, dom är oerhört kunniga vad det gäller variatorbestyckning till turbo-nytros, och jäkligt bra service har dom också! Dom hjälper dig nog knåpa ihop en lösning på ditt problem! (typ supertip vikter med tips på hur du ska vikta dom)

lycka till!

J

Jona$

Mcx skickar inget speciellt, några järnklumpar till vikter!

Som många säger är supertip vägen att gå och vikta med tungsten i starten och gärna 14.5mm rullar så vikterna nyper åt bättre,
sedan är det frågan om att kolla så du inte har för tung utväxling på helix men är det standard på maskinen din så är det progressiv helix"rak" och ska inte innebära nån fara på den punkten.

Snarare att fjädern du har i sekundären eller primären slirar då dom inte orkar hålla fast remmen riktigt.

Min rekomendation om du har snö är att köra lite och känna om sekundären är varm först innan du lägger några pengar alls.

Vi ser gärna att du berättar vad du har i variatorerna förutom standard.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Japp jag ska fixa papper på vad som är gjort på maskinen och sedan ska jag kolla upp vad som sitter i den.Har pratat med Ntc och dom är som sagt väldigt trevlig och hjälpsam.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Är det en RTX (står i din profil) som är förlängt till 174" kan ju drevningen vara åt skogen, så kolla drevning och vad du har i variatorerna.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Nu är allt i sin ordning ,har kört ca 60 mil på remmen och den håller än.
Det är en mtx 162" som är förlängd till 174" med timbersled boggi 20/40 68 länkare värkar som det fungerar förkörningen.