Är det värt att bygga om från mek. till hydralisk broms?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har köpt ett beg. styre för jag behövde nya värmehandtag. Då kom även bromshandtaget med för hydralisk broms. Så jag behöver komplettera med ett bromsok + ett p.bromsok + bromslang. Sen får jag ju fixa nytt fäste för att kunna montera allt.

Är det värt pengarna och jobbet??

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Japp. Inget att fundera på... Blir sån otrolig skillnad av ett så pass litet ingrepp!
Bytte till en Rev-broms på min GLS, och det blev kanon. Nu behövs det bara ett finger för att låsa mattan, förut fick man ta i ordentligt med hela näven...

Däremot kanske det blir billigare att köpa ett komplett system än att komplettera ditt handtag. Kompletta system brukar gå på ca 600-1000 kr på blocket.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Monterade hydraulisk broms på Rave 670 med original bromsen fick man ju ta i med båda händer för att låsa mattan, ja det satt dubbla bromshantag på den :) (bytte matta till 32mm) från original 8mm.
Blir ju som en helt annan maskin med riktig broms!

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
för at svara på din fråga: håller med övriga, bromsen blir så mycket bättre om du skaffar hydraulisk. mvh

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag tänkte använda den befintliga mek. bromsen som p.broms. Jag behöver bara köpa en sån p.broms wire som passar till handtaget. Har hittat bromsok inkl. slang för 500kr. Men jag vet ju inte om slangen räcker till i längd. Men det finns väl slang att köpa på "metervara" så man kan ordna det sen. Det är väl lika med anslutningsskruvar för det följde inte med handtaget på styret utan där är det bara en tom gänga.

Men det låter som att det blir en sån konvertering :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hur är det då med bromsksivan. Är dom nyare bromsskivorna så mycket tjockare att det inte funkar med ett sånt bromsok till min skiva, tänkte om dom inte kan nypa om skivan är för tunn? Eller flyttar kolvaran ut så långt att det ändå funkar?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Skivorna har inte blivit tjockare. Så det kommer att funka bra.

Kom ihåg att det är svindyrt att låta pressa hydraulslang, så se till att den första slang du köper är tillräckligt lång!

Alla hydrauliska bromshandtag brukar ha inbyggd p-bromsfunktion. Har inte ditt det?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK, bästa att mäta rätt första gången då :)

PÅ mitt handtag så är det en extar "vippa" som skall kopplas ihop med en wire och ett seprata mekaniskt bromsok, tror det är många Yamaha modeller som har så. Dom som har inbyggd funktion är det typ en låsning som håller det befintliga handtagen inne då? Så är det på mitt mekaniska bromssystem nu.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Skivorna har inte blivit tjockare. Så det kommer att funka bra.

Kom ihåg att det är svindyrt att låta pressa hydraulslang, så se till att den första slang du köper är tillräckligt lång!

Alla hydrauliska bromshandtag brukar ha inbyggd p-bromsfunktion. Har inte ditt det?
Låt höra vad du tycker är "Svindyrt" för en bromsslang?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vet inte hur det ser ut på din maskin. Till min förra, en SkiDoo -95, köpte jag hydraulisk broms. Men jag fick lägga ner det, eftersom det krävdes en massa ombyggnad av bromsokets fäste i kedjehuset. Så det är ju värt att kolla.

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Klart du ska byta till hydral.
och se till att försöka använda stålomspunna slangar då blir bromsen direkt och inte svampig.
Kolla med S.racing i Trollhättan dom är riktigt billiga på stålomspunna bromsslangar.
och fan vet om dom inte tillverkar special oxå.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag är snart i det skedet på monteringen då jag skall montera kedjehuset och då blir det att passa in bromsoket.
S-racing har jag ju nära till...bor mindre än 1h därifrån :)

Någon som har koll på vilka anslutningar det är på ett bromskit från en Yamaha SRX ( tror jag det var)?

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Ja du bor ju här nere i våra trakter Värmland/dalsland de ser ja ju nu.
Hoppas vi får snö nu så vi kan åka lite skoter oxå.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja du bor ju här nere i våra trakter Värmland/dalsland de ser ja ju nu.
Hoppas vi får snö nu så vi kan åka lite skoter oxå.
Min skoter kommer att stå uppe i södra Dalarna så där får vi hoppas det blir snö iaf :))

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
När du bor så nära Trollhättan kan du säkert be Jerker på BIKE eller nån annan att dom hjälper dig med information från Yamaha.
Maskot motor har du oxå där har dom riktigt bra priser. vet ej om dom kan hjälpa till med skoter delar men det kostar ju inget att fråga.