Är det värt att slänga på ett nytt avgasystem +pc ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Jag ska köpa en nytro rtx se snart och funderar på att slänga på ett excell avgassytem samt en powercomanderbox direkt ! :) men min fåga är om det är värt 15k extra för dessa prylar lr ska jag köra den org ? Enligt yamaha center ska detta system ge 20hk extra ? org ska nytron ha 139hk och med detta sytem ca:160hk.

4

426H

20hk? Tveksamt. Jag tror inte du kommer att märka någon skillnad förutom ljudet.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
psykiska ljud:) sätt raka rör istället..ungefär samma typ:)..

eller så sparar du lite till å köper ett turbokit:)
fast nog tror ja du överlever med 139hk oxå:)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag har tittat på en mtx-09 med exellsystem ,xenonluse och pm:box i dag :)
Vad tror ni om denna ?

sen tänkte jag fråga hur rtx:en är utanför leden ? är det en bojste lr ? (Isf en med 44mm kammar på mattan och mtx skidor !! ) Jag kör mestadels efter leden men vill ju kunna leka lite i pudret oxå :)

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Exellsystemet ger bra med effekt.. men powercomander kan du skippa det ger inte ett piss i hk väg... köp kn filter istället..
beställ.. lätt värt pengarna.. Men som sagt skippa pc:n och köp bränsle för dom pengarna istället..

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
ok !

Behöver man inte ge motorn mer bränsle med excell system ?
Sen undrar jag hur är nytro rtx utanför leden ?

Exellsystemet ger bra med effekt.. men powercomander kan du skippa det ger inte ett piss i hk väg... köp kn filter istället..
beställ.. lätt värt pengarna.. Men som sagt skippa pc:n och köp bränsle för dom pengarna istället..

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
nej det behöver du inte.. du har ju insprutning det ställer sig själv..
Ska du dit med turbo då behöver du pc:n för att kunna få ut allt..
Har du en 44:as matta då går dom hur grymt som helst utanför leden.. lite svårt att hålla nere skidorna då bara men det är ju bara kul..

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Miketheman:
Nu är du väldigt ute och cyklar. Du behöver PC box med rör och filter.

Jag skulla kontakta JN-Racing, han var först i sverige (världen) att få en Nytro bänkad över 150HP m. enbart rör o filter + PC box.

http://cross.jnracing.se/#7.9

Ulmer och Hauck är annars folk du kan snacka med... Dom KAN.

Nytron har 130HP inte 139HP.

160Sug hästar krävs nog portningsjobb i toppen samt andra kammar. Men gud förjävla skoj en 160HP nytro vore! :)

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Nej nu äre du som cyklar.. ta och ring till ullmer racing så ska du få höra.. dom rekomederar inte äns pc:n till excells helsystem.. fruktansvärt dyra pengar på att inte få ut nån effekt.. men du får ju bort lite tvekningar på gasen.. den blir klockrent inställd.. men är det värt flera tusen NEJ..
Man kan väl säga att man får ca 10 hk till med excells helsystem och kn filter.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
325 dollar tar ullmer för pc3:an.. ca 2500kr.. + frakt tull moms..
men som sagt ska man beställa allt från ullmer så har man 3 000 över som man inte behöver så kan man ju köpa en pc3:a.. ger som sagt 0 hk.. men bättre gassvar..

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
2500kr för att slippa bränna ventiler låter billigt. Finns inga insprut som kan kompencera för raka rör fullt ut . Motorerna går magert och bränner till slut ventilerna sakta men säkert . Det är samma snack i mc världen bänka in och ställa in med pc eller ej. Samma svar där ,man måste ställa in sprutet vid byte till slipon eller helsystem. Motorerna håller visserliger relativt länge även utan pc inställ men det går hårt åt ventiler och säten + att kolvar och ringar får ett varmare och kortare liv.

Ni som ändå vill prova utan pc kan åtminstonde kolla färgen på stifterna efter en fullgasrepa så dom inte är kritvita. Man kan även köra längre sträckor på halv gas och kolla , och även kvarts gas kollar man ,,, har man normala färger på dom testerna lever motorn inte så farligt ivf

4

426H

Jag har tittat på en mtx-09 med exellsystem ,xenonluse och pm:box i dag :)
Vad tror ni om denna ?

sen tänkte jag fråga hur rtx:en är utanför leden ? är det en bojste lr ? (Isf en med 44mm kammar på mattan och mtx skidor !! ) Jag kör mestadels efter leden men vill ju kunna leka lite i pudret oxå :)
Låter som om du skulle köpa en XTX istället.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Grattis till en grym maskin.. du kommer inte att bli missnöjd..
Min syrras kille tävlar med en 09:as nytro se..räser 1000
kommer monta excellsystem på den till veckan mm mm..

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Låter mycket intressant utrustningtanke. Jag undrar då vart köper man dessa prylar? Kan någon lägga upp lite bra länkar till inköpsställen. Sedan undrar jag hur svårt det är att montera en ny slutburk eller andra effektprylar.:hmmmm: