Åka på rullen lättare.?

jetskizimpa

Välkänd medlem
10 dec 2013
131
1
18
Borlänge
Jag har en Ski-Doo XRS 800 E-tec som jag främst vill få upp på rullen lite lättare. Jag har 44mm matta på skotern och funderar på att dreva ner 2 kugg. Undrar om det är det som gäller eller om man ska fixa med variatorn istället? Har barn med på skotern ibland och minstingen måste jag hålla i med en arm så jag är inte sugen på för högt tillslagsvarv och ryckig gång.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
då är nog dreva ned att föredra helt klart. Skotern blir starkare, och du kommer faktiskt få lite omvänd effekt mot ett variatorkit, du kommer kunna smyga lite mer :)

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Inte för att kapa tråden ;) men när man drevar ner så blir den starkare och mer drag. sänks då topphastigheten? Skulle vilja få lite mer drag i början. inte ofta man kör i 130 ändå.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Du kan släppa lite på balataremmarna i boggien .
Då åker man inte på rullen, då lyfter man skidorna från marken med hela boggien kvar i marken = helgay. (aka ski-doo-res)

För övrigt så sänker man ju den TEORETISKA topphastigheten om man drevar ned på det lilla drevet ja, men den faktiska topphastigheten behöver inte nödvändigtvis sänkas.

jetskizimpa

Välkänd medlem
10 dec 2013
131
1
18
Borlänge
Får nog bli att gå ner 2kugg. Men hur mycket märks det på varvtalet om ligger och kör led i 70km/h? Och blir det märkbart på soppaförbrukningen?

Last edited: