Ångerrätt?

R

Rave 670 666

Det är så att jag beställde kedja och drev från en firma i stan där jag bor.
Men det jag inte visste var att det hade suttit en back på min skoter så det är ju helt olika kedjer och drev. Så nu vill inte försäljaren ta tillbaka grejerna utan att jag får betalla frakt plus att han ska tra av 20% av värdet på allt.
Är det någon som har varit med om det här, som kanske kan ge förslag om vad jag ska göra?

Tacksam för snabba svar!

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
Hej

Jag blir lite förvånad över handlarens agerande, det är ju inte att vara "service minded" direkt. Detta förutsett att de drev och kedja som du har köpt inte är något ovanligt som handlaren inte kan räkna med att sälja till någon annan.
Det trista för dig är att handlaren har rent juridiskt rätt. Om ni inte avtalat om öppet köp före affären har du ingen laglig rätt att återlämna sakerna.

Mer information från konsumentverkets hemsida:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=721

Som jag ser det har du två val. Antingen bita i det sura äpplet och ta handlarens bud eller sälja sakerna själv och hoppas på att göra en bättre affär.

R

Rave 666

Sista gången......

Jag kan ju säga att det var den sista gången jag handlar hos dom.
Men det jag inte förstår är att man inte värnar om sina kunder mer..
Har själv handlat hos dom för x-antal tusen. Så i mina ögon gör dom bort sig himmla mycket. För en kund som handlar mycket är väl värd något eller??
Som tur är finns det ju butiker på internet som man kan använda, plus att det finns en till firma en bit från stan som är återförsäljare åt just Lynx. Så det känns som att det är sak samma att han gör bort sig. För det är ju bara han som förlorar...

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Rave 666 skrev:
Jag kan ju säga att det var den sista gången jag handlar hos dom.
Men det jag inte förstår är att man inte värnar om sina kunder mer..
Har själv handlat hos dom för x-antal tusen. Så i mina ögon gör dom bort sig himmla mycket. För en kund som handlar mycket är väl värd något eller??
Som tur är finns det ju butiker på internet som man kan använda, plus att det finns en till firma en bit från stan som är återförsäljare åt just Lynx. Så det känns som att det är sak samma att han gör bort sig. För det är ju bara han som förlorar...
Tala gärna om för honom att du inte kommer att handla hos honom nå mer pga vad som hänt.
Man kna ju hoppas att han ändrar sig.