Ånglås är något man framför allt kan få i bensinpumpen. Det innebär att pumpen blir så varm (pga värme från motorn) att en del av bensinen förångas i pumpen. Och då får man samma fenomen som om det är fullt med luft i den, dvs att den pumpar rätt dåligt.
Risken för det är över huvud taget rätt liten på skotrar, det ska möjligen vara någon luftkyld maskin där man har satt igen alla öppningar i huven. Däremot var det vanligt på bilar förr i tiden (50-60-talsbilar), under varma sommardagar.
Symptomet brukar vara att det är svårt att varmstarta motorn.
Om man nu skulle råka ut för ånglås är det enklast att kyla av bensinpump, bensinfilter och ev. förgasare med snö eller kalla blöta trasor. För att det inte ska upprepas får man se till att inga av de här delarna sitter på något varmt ställe och att det inte blåser varm kylluft förbi dem. Bensinpumpen bör sitta så lågt som möjligt men ändå ovanför tryckuttaget från vevhuset.