Öhlins på Viper

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Haj haj.
Är det någon som har eller har haft Öhlinare på sin Viper och även har testat originaldämparna? Jag är i köpartagen men funderar om det är värt pengarna?
Fullt justerbara 36or är det jag funderar på.
Tänkte inte lägga några pengar på skotern men är så grymt nöjd med vipern så man kanske kostar på den lite godis trots allt. :)
Tacksam för svar.
Mvh Linus

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Satte engans på min viper blev stor skillnad öhlins lär ju vara minst lika bra om inte bättre. Framförallt framvagnen blev bättre.

Dock så skall du endast fundera på dämpar byte om du provat alla möjligheter med orginal dämparna utan att bli nöjd. Men erfarenhet med vipern är att den fungerar bäst med så lite förspänning på fjädrarna som möjligt...

Har Öhlins i boggien på RX1an är är mkt nöjd =)

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Kan varmt rekomendera Öhlins till Vipern blir en helt annan maskin och gott om justerings möjligheter. Annars ett bra val kan vara Fox float i framvagnen och öhlinare i boggien så sparar du även lite vikt.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Okej tackar för svar. Jo jag har justerat en hel del med originaldämparna utan att bli helt nöjd (men dom är troligen slut också). Vid löst spänd fjäder vill dämparna med mina 90kg+ på sig slå igenom i "stora" gupp. Med hårt spända fjädrar blev framvagnen hoppig, boggeyn pallar stora gupp men tarmarna hoppar ur kroppen vid vanlig körning på gropig led.
Annars är Vipern en kanonskoter, var smått inne på att byta till PZ turbo men ångrade mig. Karaktären och ljudet på motorn i vipern är svårslaget. Det blir nog dock att höja boggeyn 5-7cm eller så för bättre snögång, samt kompensera det med att höja framvagnen lite. Okej om väghållningen blir sämre, men vipern ligger ju som X2000 på leden nu så det kan man bjuda på :p
Är det någon som har bilder på era "höjningslösningar" så är det mycket välkommet! :)
Mvh Linus

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Fox float kan jag rekomendera :)
Kör de på min MM, måste dock byta parrallelstag till lite bredare då min blev lite väl vinglig.

Använde phazer dämpare (411mm c-c) + brackets 2cm ner (adepter plattor).

Grym progreseivtet i dämparna (eller va fan de kallas). I låg fart bra slaglängd, sen när du ökar farten blir de hårdare vid större gupp = slår sällan igenom.