Hur gör man för att bredda framvagnen på bästa möjliga vis. Nån som har gjort det och har nån bild på det. Finns det det nån sats att köpa eller får man knåpa ihop nåt själv.
På min gammla JAG så hade jag breddat den, tog bara två tjocka stålplattor, och borrade nya hål i dom, på såvis fäste jag bara plåtarna där skidorna satt tidigare, och sebn fäste skidorna där...
Detta ska föreställa frambalken/röret och visar hur du ska lägga snittet. Du kapar alltså genom halva röret rakt ner och den andra halvan med ca 45 graders lutning. På detta sätt är det mindre problem att veta hur mycket stötdämparna ska luta eftersom man ser det på snittet.
Trä sedan in ett nytt rör med mindre diameter men tjockare vägar i det befintliga på detta rör bör det finnas linjer längst efter hela röret som du passar in i jacket i snittet. Någon fysiker kan säkert räkna ut hur tjockväggigt rör du behöver.
----------/
&pip;
&pip;
&pip;
&pip;
&pip;
__________&pip;________________________________
Följ sedan linjen och lägg linjen på samma ställe i den bortkapade delen. Svetsa. Gör lika på båda sidorna. Förläng styrstag/krängningshämmare i samma utsträckning.
(Lade till punkter för att få "bilderna" att se ut som det var meningen...men´inte blev det som jag hade tänkt mig ändå...) Maila så kan jag förklara mer...
Visst blir det ett glep - det går aldrig att komma ifrån. Dock så behövern man inte bredda skotern lika mycket som den äldre herre i någon av de senaste skotertidningarna (minns inte vilken) hade gjort. Han hade ökat från 92 till 124 (!) cm om jag inte mins fel. Den skotern (en Viking II tror jag det var) såg helsjuk ut.
Att bara öka från 92 till 100 gör en avsevärd stabilitetsskillnad samtidige som det går att få det estetiskt snyggt. Det blir ju bara 4 cm på varje sida och det går säkert att dölja på något sätt.