Öppna luftfilter MXZ 583-96?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Undrar lite över detta med öppna luftfilter. Är så att jag kom över ett par UNI filter till bra peng, men har läst så mkt om att det är mest nackdelar med dessa och det kan klatra ganska mkt. Har kvar luftburken, men filtret som sitter i är inte i värdens bästa skick och har inte hittat något nytt. Tänkte slänga bort gamla luftfiltret som sitter i burken i såna fall och sätta i dom öppna luftfiltrena i burken:eviltongue:

Skotern i fråga är en MXZ 583-96 som är bytt motor till en 670-99

Kan man sätta in filtrena i luftburken på något sätt så dom blir avskärmade från varmluften och förgasarna har något att hänga på i hålen i luftburken?
Behöver jag göra något med filtrena som tex strumpa eller liknande då dom sitter i burken då det sitter något skumgummi liknande uppe på toppen av burken redan?

Tycker det borde funka ganska bra om man sätter in filtrena i burken istället, men skulle behöva lite feedback som man kan gå på:madgrin:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
En skoter har ju inga strypningar i luftburken (normalt) och det finns således ingen som helst anledning att köra något annat än original. Det låter inte fränare, den går inte bättre men! lösa filter sliter på ev insugningsgummin, kan släppa igenom för lite luft och strypa effekt samt att du får in varm luft i motorn = effektdrop...

Så varför ens kladda med skiten om du inte måste?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, då vet jag vad ma nskall göra iaf. De är ju mest bara att köra på med orginal då. Måste bara se till att hitta nytt filter eftersom de gamla är ganska igen kladdat med alla sorters skit

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Behåll orginal burken,motorn får svalare luft och skonsamt för insuggummin. I luftburken sitter det bara en hylla med trattar. Är 670 orginal klarar du dig säkert utan att modifiera. Körde portat med pipor på min 670 och då tog jag bort hyllan med trattarna.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, satt som något sorts skumgummifilter i där nu såg ja, men man kan ta bort hyllan med trattarna så de bli lite mera luftstömning då.

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Är inte motorn trimmad så är det lika bra att lämna luftburken orörd. Enligt sprängskisserna är det samma burk för 583 och 670.