Överhettning

  • Trådskapare Roger Lindblom
  • Startdatum
R

Roger Lindblom

Hej!
Jag undrar om det vanligt att vattenkylda motorer blir överhettade vid ledkörning. Min Arctic Cat Panther 550 (2001, 120 mil) blir detta titt som tätt. Jag antar att det är för lite snösprut på kylelementen, men detta är väl snarare regel än undantag på våra leder och inget nytt för konstruktörerna varför de borde kunna dimensionera kylelementen därefter.

Eller har jag helt enkelt fel på termostaten?

Har hört talas om is-rivare som kan monteras för att få bättre snösprut när det är frusna leder. Vet någon något mer om detta?



 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Jag är då så j¤¤la less på kokande motorer så jag har gått tillbaka till fläktkylt bara å gasa
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
De flesta vattenkylda skotrar klarar sig utmärkt vad det än är för förhållanden. Men alla tillverkare misslyckas med någon modell då och då, och tar till kylningen för snålt av nån anledning. Det har ju skrivits mycket på sista tiden om någon Polarismodell som kokar jämnt och ständigt, t ex.

På äldre skotrar kan det bli sega avlagringar i kylare och slangar om man slarvar med att byta kylvätska (samma sak händer även på t ex bilar och mc som står orörda ett halvår i taget). Och de avlagringarna förbättrar inte precis kylningen.

Om man har överhettningsproblem så är ett tips att montera en tempmätare (om det inte redan finns). Man får mycket bättre överblick på vad som håller på att hända med en tempmätare än med bara en varningslampa.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Funkar skitbra!Helst när man har hk matta
då får man kylning på slides och kylare.
:)
mvh: Bosse......
 
J

Jens Carlzon

Förstår ditt problem ganska väl! Kör en Indy RXL som överhettar titt som tätt nu när det är detta före! Som jag har förstått så hjälper isrivarna endast (rätta mig om jag har fel men) för att se till att mattan får smörjningen/kylningen den behöver! Ha de!!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På samma sätt som när man byter kylarvätska på en bil.

Tappa ut den gamla genom den eller de avtappningspluggar som förhoppningsvis finns, annars får man lossa en slang någonstans långt ner och låta det rinna. Det går fortare om man öppnar ev. luftnipplar. Ta loss expansionskärlet (om sådant finns) och diska det. Spola igenom systemet med vatten (vattenslang) tills det bara rinner ut rent vatten. Fyll sen med bara vatten, kör några timmar och tappa ur det. Om det som kommer ut då ser grumligt ut så gör om det hela. När du är nöjd och vattnet inte blir grumligt längre så fyller du med en blandning av 50 % glykol och 50 % vatten. Det brukar vara enklast att omväxlande hälla i en halvliter glykol och en halvliter vatten tills det börjar bli fullt.
För att lufta systemet öppnar man luftnipplar några varv när motorn är varm och kollar att det kommer ut kylarvätska (inte luft eller bubblor). På en del skotrar kan det vara lättare att lufta om man kör upp den på en brant driva så den lutar kraftigt åt något håll.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Blanda kylvätskan INNAN du slår i den!
Det hör till God Verkstadssed.
Då riskerar du aldrig att bli stående med något som tjälar någonstans.
Det räcker med distraktionen att telefonen ringer, eller hur?
När man sen luftat klart enligt ovanstående bör man ta ett par korta turer för att kolla nivån, medtag glykolflaska och glöm inte att det kan spruta rejält när du lättar på korken till påfyllningen.
Byt termostat när du ändå är igång, den är billigare än mången annan del i motorn.
Fungerar vattenpumpen tillfredsställande förresten?
 
R

Roger Lindblom

Hej!
Jag tackar för alla värdefulla svar jag fått på min fråga om överhettning. Överhettade skotermotorer tyder väl på att utvecklingen på skoterområdet ligger ungefär 50 år efter i tiden jämfört med bilarna. På femtiotalet var det ju inte ovanligt med kokande bilkylare men idag är det sällsynt. Det är dock möjligt att fyrtaktarnas intåg på arenan kommer att förändra bilden.

Ett tips jag fått är också att hälla ett medel som sänker ytspänningen i kylarvattnet- Härigenom förbättras vattnets kontakt med kylelementen och problemet med överhettning sägs försvinna. Det verkar värt att pröva, kanske i kombination med de andra åtgärderna.

Bästa hälsningar
Roger
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En intressant sak i sammanhanget är att tidiga vattenkylda skotrar (t ex John Deere Liquifire '80) inte litade till enbart snökylning av vattnet utan hade en "vatten-till-luft-kylare" i motorrummet också. På sådana är överhettningsproblem något helt okänt!

Och ytspänningssänkande medel...det man kommer att tänka på i första hand är ju t ex diskmedel. Men man får nog se upp så det inte börjar skumma :)

Om man har en skoter av modell som är ökänd för dålig kylning (och har haft lika mycket problem sedan den var ny) så måste man förstås gripa efter varje halmstrå för att kanske förbättra kylningen litegrann. Men om det rör sig om en "icke-ökänd" modell, och om problemet har kommit med tiden, så är det nog bättre att fundera över vad som kan ha försämrats sedan skotern var ny och åtgärda det i stället. "Diskmedel" kan ju faktiskt hjälpa till att lösa upp avlagringar i kylsystemet och förbättra kylningen på det sättet.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Låter inte det som hokuspokus?
Jag menar värmeledningsförmågan i kylaren och kylvätskan är väl ändå något riktigt pseudo när man letar problem.
Se till att allt funkar först.
Sen är det inte fel att se till att det kommer snö på kylarna.
 
I

indy,en´da rätta

Tjena
på min polaris så kan man lägga snö på fot stegen, kylelementen går ju under där, det smälter och blir lite slaskit, men det är ju smällar man får ta.
 
L

LynxLynx

Det är inte fel alls!
Bekymret annars är ju att det är så packat att snön inte kommer upp i tunneln i tillräcklig mängd.
 

RogerL1

Prospect sledder
1 jan 2000
2
0
0
Hej!
Vattenkylda motorer har ju funnits ganska länge. Och körning på leder kan ju inte vara något unikt om man har skoter, vare sig i USA eller i Norden. Därför är det märkligt att överhettning överhuvudtaget inträffar. Har skotertillverkarna inte testat modellerna ordentligt och har man inte brytt sig ett dugg om användarnas erferanheter? Ett bilmärke som drogs med samma problem skulle nog inte bli långlivat.

Men det är ju inte bara överhettningen som är problem. Även boggins slides måste ju drabbas av den dåliga smörjningen av snön/vattnet och förslitas onödigt snabbt. Kylning och smörjning hänger ihop.

Finns det NÅGOT skotermärke som funnit en lösning på detta?
RogerL