ändrat motorvarv utan ändringar i variatorerna

blizzard

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
min skoter polaris rxl med rotax 779 har börjat växla på för mycket i högre fart så att motorn inte orkar med. i starten går den fint och håller sig på rätt varv. den har växlat perfekt förut och jag har en ny rem på den. nån som har nått förslag om vad det kan bero på?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om någon av fjädrarna i variatorerna börjar bli utmattade så får du den symptomen kan ju vara lite på båda, spänn på sekundären något hack å prova.

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Låter knepigt!?

Låter lite konstigt tycker jag... Är de nu som den börjat krångla eller har den tröttat av lite hela tiden?? Jag menar fjädern blir inte bara slut över en dag. Eller så är de så att det kanske märktes mer nu med nya remmen?!? Kan även vara motorn som börjar trötta av lite??? Men annars prova som MRGREEN säger. Ha'de

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
är det exakt likadan rem som tidigare?jag hade en yamaha som remmen for på när jag var i fjällen-köpte en dayco skitrem bara för att klara veckan ut,då blev den precis som du beskrev(bra i början-växlade på för mycket i slutet).
köpte en yamaha originalrem när jag kom hem,blev som det skulle igen(ha!-det rimmade tillochmed...)