åtdragningsmoment yamaha phazer 2007 topp

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Tjena har bytt topplockspackningen på phazern och kollade i handboken å där stod det att topp bultarna skulle dras med 25mm. Stämmer de? Tycker det låter lite?

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Har försökt å montera kammarna och kedjan men måsten man spänna insugskammen för att den ska komma i nolläget?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har försökt å montera kammarna och kedjan men måsten man spänna insugskammen för att den ska komma i nolläget?

Jag förstår inte frågan riktigt...?
Har du en verkstadshandbok? Utan den är du närapå körd om du inte skruvat tidigare.

Det var ett tag sedan jag lyfte toppen men jag vill minnas att det stod exakt hur kamkedjesträckaren påverkade kammarnas position i verkstadsboken.

Men:
I regel krävs att motorn står i övre dödläge, det ser du på vänster (höger om du sitter på skotern) sida (svänghjulspluggen, dvs där du antagligen precis avmonterat turbons oljeretur).

Du monterar kamkedjesträckaren (och drar motorn så att "haspen" släpper), drar motorn strax förbi till övre dödläge, och ställer exakt övre dödläge genom att dra motorn exakt till märket baklänges. Då bör båda kamdrevens märken linjera med överkant av toppen.
Klart.
Det är jävligt viktigt att du får det rätt annars kommer skotern aldrig att gå bra.

Men skaffa en bok så slipper du tveka och fundera.

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Jag har laddat ner boken som finns på de forumet å där står det att man ska börja montera avgas kammen å den är de inga problem att få i nolläget men sen när man ska montera insugskammen så måste man vrida den å hålla tills man fått kedjan på plats annars fjädrar den undan av ventilerna. Men om jag har motorn o nolläget så ska väll kammarna inte röra ventilerna alls?