öppna filter, hur fungerar det?

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hejsan!

Satt och kolla runt på hemsidor med skoterdelar, minns inte om det var duells eller garage24 eller nått liknande!

I alla fall så hittade jag "öppna filter" sportluftfilter eller vad man vill kalla det, har enbart haft det på mina bilar förr. Blev väldigt nyfiken på hur det fungerar på skotrar?? Någon som testat? Man slipper ju luftburken vilket betyder att insugsgummina håller bättre!

Skulle vara kul att veta om det fungerar bra!

MVH / Andreas

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
jag skulle välja burk alla gånger.

inte nå rolit när den drar i sig snö vatten å skit

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
aiit snabba svar! Ni svarade ungefär som jag trodde ni skulle svara : ) Aldrig sett någon använt sådana filter så det var väl rätt väntat : )

Angående insugsgummina så håller ju dom bättre om man packar under och bakom luftbukren så den inte skakar så mycket! Tack för svaren! MVH / Andreas

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Jag anväder sånt. Jag drog dom i luftfilter olja. Gjorde precis som på crossarna då håller det vattnet och skiten borta.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Lösa filter kan man ha,,bara det att då måste dom avskärmas rejält från motorvärmen,, och olja får man INTE vräka i för då tappar man hutlöst med pullver och bestyckningen blir på tok för fet ..Lösa filter renar ju luften 100gg bättre än vanlig luftburk som ofta inte ens har snöfilter,, så ur livslängd på kolvar o cylindrar är filter bra, och ur snöpullver in i motorutrymme är dom skit bra då motor inte kan suga in snöpullver och snöskära ,,,det enda som händer är att dom slår igen mer o mer och motorn går bara fetare o sämre. Har man då Duells unifilter tar man bara lös den yttre mössan,,(sitter löst och daskar ur dom Bara åka igen........ Inte dummt alls om man är rädd om motorn ,,bättre stanna o slå ur filter än stanna pga skärning:)

Men är man ute efter effekt är det luftburk och inga snöfilter som gäller,. Så stort inkommande luft det är möjligt och gärna rakt framifrån genom huven så man får kall luft och luffarturbo effekt.

jag kommer snart bygga en luffarturb burk i min Tc 100 som tokvässas i tas till 200+ tråden Kolla där om några veckor......Eller håller på byggas nu i 1200 och 800cc byggartråden där ser man hur det ska se ut när det är optimalt.