Om man vill vara riktigt grundlig kan man också ta en titt på kylvätska och bromsvätska.
Om kylvätskan inte är av longlifetyp (dvs grön eller blågrön) så brukar det ju anses att den tappar sina korrosions- och pannstensskyddande egenskaper efter några år. Om det däremot är longlifekylarvätska (oftast rosa eller orange) och den ser ren och fin ut, så kan den gott få vara kvar tills systemet ändå måste tömmas av någon anledning. Tänk på att ALDRIG blanda longlife- och vanlig kylarvätska, det kan ge fällningar och besvärliga avlagringar som är svåra att få bort.
Bromsvätskan är det hög tid att byta om den är mörk, grumlig eller har tappat den starka lukten som ny bromsvätska har. Passa på att tvätta ur behållaren och tryck tillbaks kolven i bromsoket för att få ut så mycket gammal bromsvätska som möjligt ur det, när du ändå håller på. Om det kommer ut grumliga saker eller "sörja" ur luftnippeln på oket när du trycker tillbaks kolven, så är det bäst att ta isär oket och rengöra ordentligt.
Förutom att trycka in fett i alla smörjnipplar så kan det vara bra att fundera på om det finns några lagringar i framvagn eller boggi som saknar nipplar och som måste plockas isär för att smörjas.
Om skotern är hårt körd (antingen av dig eller tidigare ägare) så kan det vara bra att gå igenom chassiet noga och leta efter sprickor, lösa popnitar mm.
Kolla hur motorfästena ser ut, ibland kan gummit åldras förvånansvärt fort om det har varit nersölat med tvåtaktsolja.
Och, apropå det, kolla att det inte finns några läckor från separatsmörjning eller kylsystem, titta till ev filter mellan oljebehållaren och pumpen och rengör det vid behov. Även om oljan rinner lätt genom ett halvt igensatt filter när det är sommar och oljan tunnflytande, så kanske det inte går lika lätt i vinter.