-10 assault värmenöp?

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Som vanligt för mig, påsk då händer det.

Är påväg hem från sessens sista tur, har 100m kvar till stranden och jag kommer i ca 60 km/h, skotern tvärdör och snöret är stumt. Olja och bensin finns det gott om. Väntar ett tag (ca 2 min) och hoppas på att jag slipper dra iland skotern. Kolvarna går då runt och skotern startar, låg tomgång har den (1400 rpm) men den verkar inte gå nå mycke sämre när man väl gasar.

Kör hem försiktigt dom sista 100m och ska lägga i backen för att köra upp den på släpet, när jag trycker på knappen så tvärdörskotern och startar inte igen. Kompfel tänker jag då, så antingen har en ring eller en packning åkt. Jag ser när jag kollar kring VES portarna så är det mycket sot och klet runt ena porten och på cylindern. Ev en trasig packning? Kan det lilla ha orsakat det hela? Skotern var på service innan jag köpte den och jag har inte rört en skruv sen dess.

Jag har garanti kvar så det är egentligen inte hela världen, bara så drygt att det i huvudtaget händer!

Är det någon som varit med om samma sak?

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Tråkigt när det händer..

Hände samma sak för mig, skotern dog men gick att dra igång igen. Låg tomgång men gick när man gasa (ett tag, sen var den tvärdöd), den var skuren på en cyl och den andra var på gång visade det sig sen.. Dock var det i Januari så det var kallt.. Nån riktig orsak kom dom aldrig fram till men troligtvis var det voltregulatorn som hade strulat eller bränslepumpen..

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Ja då antar jag min kanske kommer tvärdö och skära nästa gång jag startar den, jag får undvika det helt enkelt. Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg vart) att i mappen som kom i höstas så går dom för tunnt på mellanregistret. Jag tänkte ifall det har nått med det att göra. Jag låg ju där och körde med rätt jämn gas (inte alltid bra, jag vet).