100w lampor yamaha apex

sandin

Medlem
25 dec 2007
34
0
1
piteå
vad tror ni går det att sätta 100w lampor i apexen.
sitter orginal 55w, bränner man säkringarna lr??

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Risken att det blir för varmt finns också..Samt att kablar, kontakter inte är dimensionerade för den effekt styrkan

sandin

Medlem
25 dec 2007
34
0
1
piteå
ok.. någon som vet nå bra pris på nå bra xenonkit till den??
hur många watt kan man köra på om man sätter xenon
då det inte alstrar lika mycke värme??

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har satt i Bi-xenon kit från VVME i bilen, min Nytro, svärfars Phazer och polarens 2 Apex. I skotrarna använde jag 33W kit med "slim" ballaster och i bilen satt jag i 55W kit. Alla kit funkar kanon och kör med 6000K, mer vitt än vanlig lampa. 55W kit ger mer lyse men samtidigt är ballasterana betydligt större, men på en Apex finns det lite mer plats så det funkar nog.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
ok.. någon som vet nå bra pris på nå bra xenonkit till den??
hur många watt kan man köra på om man sätter xenon
då det inte alstrar lika mycke värme??
Xenon-watt alstrar lika mycket värme som hederliga halogenwatt, men xenonwatt är några ggr effektivare än halogenwatt.

Sedan skulle jag inte mata på med 100wattare av flera orsaker än just bara reflektor/kablar, statorn kommer troligen inte klara av detta och om det medför brunnen stator eller annat vet jag inte.

J

Jona$

Sitter själv å funderar på 55w bi-xenon ist för 35:eek:rna man har nu.. ska ge närmare 40% mer än 35w, dock osäker på det med att blända. Men tack vare yamahas talanglösa bit att inte kunna förmå hel å halv att mötas så kommer halv riktas ganska bra bit nedåt för att förmå heljuset att stråla rakt fram å därmed borde inte 55:n blända vid halv..

Några teorier?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du kan med ett ganska enkelt handgrepp minska spridningen mellan hel och halvljus.
Lägg en bricka som är lika stor som lampsockeln alternativt en o-ring så att det flyttar ut lampan mellan 2.5 - 3 mm.

Då kommer vinkeln mot reflektorn att ändras och därmed kommer spridningen mellan hel och halv att minska ca 50%

Nackdelen: (om det räknas som nackdel) 'Kanten' på ljuskäglan blir inte knivskarp.

Skall själv montera 55w Xenon och sedan testa montera distanser på lampan.

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Xenon-watt alstrar lika mycket värme som hederliga halogenwatt, men xenonwatt är några ggr effektivare än halogenwatt.

Sedan skulle jag inte mata på med 100wattare av flera orsaker än just bara reflektor/kablar, statorn kommer troligen inte klara av detta och om det medför brunnen stator eller annat vet jag inte.
xenon watt kan sällan bli samma värme som halogenwatt.. har då sett det på bilen min.
har det varit kallt ute på morgonen och det lycktorna har en ishinna på glaset så tar det ett bra jäkla tag att isen smälter bort. så jag tror att det inte är samma värme som halogen

Last edited:

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
japp.. det stämmer bra det... kör på 35w i halv och 55w på hel. men märker som ingen skillnad. har man även fukt i glasen så torka du upp dom väldigt fort med halogen, men just nu i xenon så ligger det fukt kvar.

ja att watten är samma kanske stämmer.. men dom ger inte samma värmen som en halogen. värme är inte samma som watt skulle jag vilja säga.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du kan inte jämföra 35w med 55w. Nästa dubbelt upp samt att kylfaktorn dessutom spelar in så det kanske i slutändan skiljer 3-4 ggr.
1 w är alltid 1 w. Watt är värme. 1kw värme från Vattenfall är lika varm som 1kw från pellets. Skillnaden är att vattenfall är dyrare. ;-)

J

Jona$

Du kan med ett ganska enkelt handgrepp minska spridningen mellan hel och halvljus.
Lägg en bricka som är lika stor som lampsockeln alternativt en o-ring så att det flyttar ut lampan mellan 2.5 - 3 mm.

Då kommer vinkeln mot reflektorn att ändras och därmed kommer spridningen mellan hel och halv att minska ca 50%

Nackdelen: (om det räknas som nackdel) 'Kanten' på ljuskäglan blir inte knivskarp.

Skall själv montera 55w Xenon och sedan testa montera distanser på lampan.
Jo det med att spacea ut lampan har jag läst mig till med men köper inte riktigt ideen då man tappar ljusbild även på detta sätt. Har dock ingen större koll på hur mycket man tappar då ingen påvisat det.

Men att möta nån som har halv inställd med 55w hid måste vara rent av bländande. är juh närmare 80% starkare än en vanlig 55:as halogen

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En 55w halogen ligger väl på 1200lumen, en 55w 4300K hid ligger väl på lite över 5000lumen så det är en aning mer än 80% ;)

Är ju inte så svårt att testa shimsa ut lampan, är man missnöjd är det bara å ta bort brickorna.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Förstår inte riktigt hur de menar. De lovar att det är 100w lampor och samtidigt så lovar de att de inte bränner reflektorn?
"Värmen assimileras i keramiken bakom" *bah*, värmen blir i själva lampan, 'bulben' och glasets värmeledningsförmåga bakåt har mycket ringa betydelse, än mindre de grövre kablarna.
Sedan är väl keramik inte den bästa på att avleda värme, brukar väl användas för att ISOLERA värme?

Hade det suttit en fet kylfläns i ALU hade man väl nästan kunnat tro texten.

Sedan en annan sak, säg att du har en lampa som blåser på med 100w, varför måla glaset blått? Tar bort ca 15-20% av lumen genom att göra detta. Snacka om att offra lyset för att se ut som nåt låtsas-Xenon. Man ser ändå på långa vägar att det inte är Xenon.

Skaffa riktiga Xenon, 35wattare lyser 50% mer och då slipper du risken för brända reflektorer och stator.

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej jo det kanske är sant, men blir svårt för mig att fixa riktigt xenon när jag inte har batteri :)

Har sett en bild på en kille som satt dessa på sin bil, ser faktiskt riktigt bra ut samt att han sa att det var bättre ljus. Att det inte blir riktigt likt riktigt xenon förstår jag ju, men när jag inte har batteri så är utesluter jag att sätta på riktigt xenon. Är ute efter att det ska bli lite bättre ljus och samt snyggare med lite blåvitt sken som t.ex halogen xenon ger ifrån sig, och inte det fisgula :)