'11 M8 dör ständigt, går att starta igen efter ca. en kvart

Kattjakt

Medlem
24 sept 2014
16
0
1
Halloj! Inskaffade mig en Arctic Cat M8 från 2011 för bara någon vecka sedan, men har nu stött på lite problem.

Efter lite tuffare körning så händer det väldigt, väldigt ofta att han bara dör. När det väl händer så måste man vänta uppemot 15-20 minuter innan det går att starta han igen, bara för att dö några minuter senare.

Var ute tidigare idag och körde väldigt lungt, bara över en åker för att sen burka i några sekunder. Körde lungt en 30-60 sekunder till och stannade bredvid ett dike. Tomgången var helt stabil i uppemot en minut, sen skenade den upp till 4000+ varv i några sekunder för att sedan dö.

Stod och drog å skakade i hela skotern i hopp om att nåt skulle hoppa till rätt. Gick skitkasst å tvingade dit polarn för bogseringshjälp, men innan vi bogserade testade vi att kasta upp bakändan i luften en 3dm och sedan drämma ner han i marken så hårt vi kunde. När vi drog efteråt så startade den i några sekunder för att sedan dö igen. Efter att ha gett upp helt så kopplade vi på linan men tänkte att vi kunde testa en sista gång, och då jävlar gick det. Hade väl gått 3 minuter sen sist, och den här gången överlevde han hela vägen hem vilket är några hundra meter.

Har sen tidigare kopplat bort både nödstoppslinan och nyckeln, men han strular ändå. Funderade också på om det skulle kunna vara ett av filtrena, men tanken är helt smutsfri så förra ägarn verkar ha tagit god hand om an. En annan sak jag märkt (som förmodligen är ren inbillning), men det verkar som att han verkar strula mer ju mindre soppa jag har i tanken...

Last edited:

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Kolla avgasportarna, sitter de igen och inte kan öppna fyller du cylindern med avgaser och den dör. En polare hade det fenomenet på sin m800 -12. Portarna öppnade inte pga all skit som satt där.

Kattjakt

Medlem
24 sept 2014
16
0
1
Kolla avgasportarna, sitter de igen och inte kan öppna fyller du cylindern med avgaser och den dör. En polare hade det fenomenet på sin m800 -12. Portarna öppnade inte pga all skit som satt där.
Första jag gjorde med skotern när jag fått hem an var å ta en titt på avgasportarna, och dom såg båda väldigt fina ut (men rengjorde såklart ändå). Bytte dock inte packning, tror du det kan ha någonting med saken att göra?

Kattjakt

Medlem
24 sept 2014
16
0
1
Fjädrarna i silarna i tanken kanske jävlas
Har du varit med om det förut? Har funderat på om det kan vara någonting i bränsleväg, och har då uteslutit filter iallafall då skotern verkar gå alldeles för bra (när han väl går) för att det skulle kärva å vara täppt. Hoppas bara för guds skull att det inte är bränslepumpen...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
händer väl lite nu och då. Raka fjädrar i gamla silarna, som kan "fastna i sig själv" då de tryckt ihop, så de sluter inte som de ska och börjar suga luft i fel ände.

Nya fjädern är konisk och kan inte fastna "i sig själv".

Kattjakt

Medlem
24 sept 2014
16
0
1
Blev osäker på om jag verkligen kopplade bort tändningslåset förut, och gav det ett till försök. Har varit ute och kört i över 2 timmar nu och skulle nog våga säga att det var felet!

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Har fått samma problem på min m8 2011. Tankade fullt idag och körde 10 meter och stanna och vänta in resten. När vi skulle fara så starta skotern men dog direkt, var helt stendöd. Lämnade den och kom tillbaka efter en timma ungefär och då var det som att den tände men dog direkt, men bara på vart annat drag. Vi lyckades få igång den men den dog om den inte fick någon gas, och det var som att den gasade lite av sig själv om man försökte köra men dog direkt man släppte gasen. Lyckades köra upp den till garaget som var cirka 100 meter bort. Stängde av den och då fick jag inte igång den igen. Nu har den stått i varmgarage i flera timmar i hopp om att det fryst nånstans men har fortfarande samma problem. Någon som har någon idé?