Hej alla!
Jag har köpt en Garmin 620 som jag tänkt koppla in till min M8:a.
Har lite svårt att få till det och hoppas att någon kunnig kan vara mig behjälplig.
Jag har hittat "Accessorie plug" på m8:an där jag kan ta ström ifrån.
Vi mätte upp detta och kom fram till att det är växelström.
Då satte vi en likriktare och en kondensator för att få rätt sorts ström.
Sen mätte vi igen med ett oscilloskop (hur det nu stavas :bigsmile: )
Det som händer är att spänningen ligger på tomgång på ca 22V.
Sen följer spänningen med motorns varvtal uppåt.
Kom upp i 50-60 V som mest. (Hade dock varv kvar att ge)
GPS´en tål mellan 11 och 32 V enligt spec.
Måste stoppa dit något som garanterar att inte mer än typ 14V skickas till GPS.
Som samtidigt klarar av den höga inspänningen.
Någon som vet vad jag kan göra för att få till detta? :stupid:
Tacksam för svar!
Jag har köpt en Garmin 620 som jag tänkt koppla in till min M8:a.
Har lite svårt att få till det och hoppas att någon kunnig kan vara mig behjälplig.
Jag har hittat "Accessorie plug" på m8:an där jag kan ta ström ifrån.
Vi mätte upp detta och kom fram till att det är växelström.
Då satte vi en likriktare och en kondensator för att få rätt sorts ström.
Sen mätte vi igen med ett oscilloskop (hur det nu stavas :bigsmile: )
Det som händer är att spänningen ligger på tomgång på ca 22V.
Sen följer spänningen med motorns varvtal uppåt.
Kom upp i 50-60 V som mest. (Hade dock varv kvar att ge)
GPS´en tål mellan 11 och 32 V enligt spec.
Måste stoppa dit något som garanterar att inte mer än typ 14V skickas till GPS.
Som samtidigt klarar av den höga inspänningen.
Någon som vet vad jag kan göra för att få till detta? :stupid:
Tacksam för svar!