144" vs 155"

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Samma maskin.

Samma motor.

Hur upplever du då skillnaden?

Är 155" mer busskänsla?

Är 144" för kort för att vara en mountain matta?

Du som verkligen provat får gärna komma med ett svar.

Nordland?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag har nu 144".. 365x40.6x51.. jag fick testa en RMK 600 155" en hel dag..

JAG kände iallafall att de var mera bakåt än tidigare.. dvs lite mera busskänsla.. dock inget jag störde mig på, men skillnad är det iaf!

Sedan är de ju olika chassin också.. men som sagt :)

/F
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
chassit har nog större betydelse på hur egenskaperna är än om det är 144 eller 155" matta..........men rent spontant så borde ju den kortare va smidigare medans den länge har bättre bärighet i snön om allt annat är lika, men det är ju ganska logiskt.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Hur man upplever längden har ju lite att göra med hur stor man är själv också, jag som är 185cm och ca 115kg tung tycker inte att min 153"are är lång och bökig, men mina lättare och mindre vänner tycker dock att den är som en buss. Känslan skiftar från person till person. Jag tänker då aldrig gå tillbaka till en kortare maskin igen, snarare längre... :p
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Tack för svar.

(Är 189cm lång, 86 kilo.)

Jag tänker mest på körning i skogsmiljö, dock med ganska mycket snö, inte så mycket fjällkörning.

Tänker att en 144" är smidigare för mig men vill ju inte tappa greppet ute i lössnön.

Hur mycket man än försöker köra utanför led, så måste man ju likt förba..at köra det varje gång man är ute emellan vissa punkter.

Misstänker att en 144" matta kan kännas lite trevligare på led, och att den gott och väl räcker till den körning som finns runt Boden.

RMK har ju i år en 800 som har 144" matta, hade ju nästan annars mest kollat på Summit 600 just med tanke på smidighet och 144" mattan. (vet att fler gör 600:a mountain med 1442 mattor, men snöat in på just SkiDoos)

Assaulten verkar vara för bred och troligtsvis för hård i fjädringen för min körning, annars har den ju också 144" matta, samt att den har en 800cc motor som lockar.

Väljer jag RMK 800 med 144" får jag kanske vad jag söker i allt för min åkning:

*Smal & smidig mountainmaskin
*Helst en 800cc, då vet man att det inte blir för lite motor i mitt fall
*144" högkamsmatta, som är ok de bitar jag måste köra efter led, men ändå tillräcklig för att busa runt i djup snö.

Fasen, man blir inte klok på allt detta...

Så jäkla sjukt att man inte kan få testa innan man köper, fast jag förstår ju återförsäljarna också...de vill ju inte tappa värdet på en ny skoter bara för att jag vill testa..helt förståeligt..

B A J S!!! :(
 
E

ejwbegysv

Tänk på bredden på mattorna också..

Jag personligen skulle aldrig gå tillbaka till 144", så grymt bra bärighet i de längre mattorna..

Tycker inte främst det är längden på mattan som bestämmer om skotern går bra efter led, farmförallt är det dämperiet..
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
ja, jag kör en 800a med 144". på led känns det egentligen inte att den är lång tills dess att man kommer till gupp där den oftast går ovanpå för den far inte ner i groparna eller så. i lössnön så funkar det alldeles utmärkt att köra dock har ja lite korta kammar så spinner ju ganska mycket -.- men i övrigt så är den väldigt lättkörd och inte ens för fem öre tungstyrd eller så. nu vet ja inte om det här hjälpte men du verka desperat efter något svar så.. :)
 

J0nas

Medlem
2 nov 2008
40
0
1
Jag har en polaris 600 155'' och gillar den bra. Som referens till 144'' har jag kört ski-doo summit som har lite bredare matta. Jag upplever inte polarisen lång, dock så vill den gå lite mera rakt fram med den långa mattan, det går inte att komma ifrån. En nackdel med polarisen (om det alls finns någon!?:laugh:) är att den ibland känns lite slö. En 700 eller 800 cc motor hade inte suttit helt fel. Men det hör ju inte till frågan.

Efter led ser jag inga problem med längre matta, dock så är jag ingen led fantast. Jag har helt enkelt aldrig förstått mig på ledkörning - det kanske är samma skäl till att jag inte upplever längden som någon nackdel?

144'' känns smidigare, dock så tappar man mycket av bärigheten i djupsnökörning. Framkomligheten skiljer definitivt mellan mattorna. Var inte rädd för att köpa en 155'' - den är inte så lång som man tror. Är du osäker rekommenderar jag dock 144''. Sammanfattningsvis är båda trevliga mattlängder, och du blir nog nöjd vad du än köper.

Mvh

Jonas
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jadu, smaken är som baken...


Jag har kört 154" mattor innan, men nu går jag ner till 146" och en Skidoo Summit 600 Etec.

Jag körde 09:ans och den passade mig och min åkning perfekt.

Men det funkar med RMK eller liknande modeller från andra märken också.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jadu, smaken är som baken...


Jag har kört 154" mattor innan, men nu går jag ner till 146" och en Skidoo Summit 600 Etec.

Jag körde 09:ans och den passade mig och min åkning perfekt.

Men det funkar med RMK eller liknande modeller från andra märken också.
Tack för svar.

Har du möjlighet att utveckla lite? Please :p

Snöbärigheten, märkbar skillnad?

Grepp?

Led?
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Den är otroligt lätt att manövrera, jämfört med en 800:a.

Det bär kanon i snön men visst det är en 600:a och har inte samma kraft, men mattan räcker till...

Ledåkningen funkar kanon, men dämparna i en mountain är inte anpassade för hård ledåkning...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Thanks!

Uppskattat!

Väger maskinerna olika i 600 och 800:a?

Eller är det balansen i hela paketet som gör 600:an lätt manövrerad?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Just jämfört 600 och 800 skrev jag såhär i en annan tråd.
Om man jämför M6 -07 mot M8 -09, båda 153" så finns det ett par saker man kan säga.
THE POWER!!! - Du har sett jockegubbens assaultfilm med helmetcam. En massa resande å shit. Att ge järnet över ett litet gupp och helt plötsligt stå på bakaxeln samtidigt som du passerar några småtallar ute på en myr är fuckin fabulous. Eller när du klättrar uppför en backe och skidorna inte tar i snön på några hundra meter. Riktigt tajt boondocking i någon contortadjungel uppförs när du nätt och jämt tar dig och ta en titt bakåt då och då och se kanalen du gjort. Underbart att veta att motorn tog dig igenom det.
Balansen - En klar försämring. Riktigt mycket sämre balans. Visst, nu är den lättare. Men var tog balansen vägen? Det känns som att de i och med den nya tunneln och boggin har tagit bort väldigt mycket vikt i bakändan och fått lite mer framåtvikt. Visst, motorn uppväger en hel del men det är inte alltid du gasar när det är riktigt tajt. M6: an var så mycket mer lätthanterlig i de situationerna. Tänk bara tanken så lägger den sig och du svänger, eller inte ens det. Du svänger åt det hållet du ska med skidorna och lutar dig ditåt och skotern for dit. M8: an. Jaa, M8: an skär ned åt andra hållet. Som att mycket mer vikt blir transfererat till skidan när man svänger. Lättare bakända anyone? Och när man burkade runt på någon myr så blev man ett med M6: an. Inte nu. Man känner att man kan göra vad som helst tack vare motorn, men man är ändå distanserad. Inte samma kontroll. Kan möjligtvis 800: an ha större gyroverkan?
Framkomlighet - M6: an vinner. Hands down. Kanske kör jag fel som inte lyckas ta mig bättre på en åttahundra, kanske är jag på fel ställe och kör. Men jag var en bättre förare med M6: an. Jag kanske kör på för tajta ställen. Hursomhelst. Den där extra balansen och manöverbarheten gjorde mig till en vinnare på M6: an. Därför att i slutändan är det ändå så: It's not the ride, it's the rider. En kexchoklad till den som vet var det citatet kommer ifrån.
För det är ju så. Skillnaden mellan en 800 och en 600 är skillnaden mellan att ta sig upp för backen och att ta sig upp för backen på vändhjulet samtidigt som hela skotern bara ylar testestoron. Men visst var sexhundran smidigare.

Just skillnaden mellan lång och kort har jag också en jämförelse. Denna gång mellan en m5 141" och en m6 153". Maskinerna är ju en aning olika så du får själv bedöma värdet av min jämförelse.
141" vinner hands down i alla lägen. Alla som påstår nåt annat har bara peniskomplex och vill överkompensera. Den ökade smidigheten är så mycket större än den mindre bärytan.

Det gick faktiskt så långt att m8an inte höll på att bli beställd förra året utan att det skulle bli en kraftigt m-moddad cf8. Bara för att få 141".