194hk i en F7 motor?

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Precis det jag funderade på, det kändes alldeles för mycket. Speciellt när han inte skriver något om "trimmet" han har.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Precis det jag funderade på, det kändes alldeles för mycket. Speciellt när han inte skriver något om "trimmet" han har.
Nja...han beskriver ju utförligt att den är trimmad av Arctic Cat i USA. ( :laugh: )
Men nej, 200 ur en F7...då är det en unik motor som ingen hört talas om.
Jag har inte hört ngn klass där dom ens använder den motorn annat än "Hill"-tävlingarna (Jackson Hole tex) och det är ganska många år sedan det gick en AC 700 där. Och aldrig en N/A med dom effekterna.

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Det går visst att få ut dem effekterna om man sätter på en annan ljuddämpare och fixar med inställningarna i boggien. Fråga vem som helst på gatan i USA och då får samma svar.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag var tvungen att fråga honom om det var big bore eller turbo, han svarade: "Den är specialgjord i USA så vet inte riktigt".
Haha! Ja, vissa människor är ganska roliga, och OM det nu sitter ett 910cc kitt på skotern så börjar man ju nästan undra vad en person som inte ens kan svara på vad han har under huven gör med en sån maskin..?

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Min gamla F7 med Enginetech 900kit och single pipe.
Hade 174hk med en mild portning.
Lite extremare portning och D&D monsterpipes så hade man nog nosat på 190hk.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vi leker med tanken att det är helt riktigt-det är "Arctic Cat USA" (vad nu det betyder?) som byggt motorn.

Till vad har dom byggt den?
Vilken klass?
Dragrace-finns det ngn klass som tillåter big bore, men förbjuder överladdning?
Backtävling: Samma fråga?

Sedan kan jag inte komma på några andra klasser där det finns tillräckligt med medialt intresse för att det ska vara intressant.

Jag tror fortfarande att det är svammel.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.247
1.084
113
Stora Blåsjön
Tvivlar inte på att den är bromsad någonstanns i usa till "194hp".
Men prova bromsa den här i sverigen så får han nog va riktigt nöjd om den sniffar på 150 sträcket...

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Tvivlar inte på att den är bromsad någonstanns i usa till "194hp".
Men prova bromsa den här i sverigen så får han nog va riktigt nöjd om den sniffar på 150 sträcket...
Varför den skillnaden? Är det pga deras tillgång till bättre soppa?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.629
99
63
Örnsköldsvik
??

Antar snarare han menar att dom kan få fram lite vad dom vill där bora i staterna, gärna mkt vrid framförallt:) Säkert jätte mkt vrid i den dära motorn, vrid vrid vrid, vrider sig säkert runt sig själv, typ:)

Nä men seriöst, killen vet inte om det är turbo eller inte, relativt enkelt att kolla upp. skulle tro att han är en mytoman som tar det ett litet steg för långt.
Vist är det kul med mytomaner?=)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nej, det är pga deras kreativa metod dom använder då dom bromsar motorn.
I korthet:
Normalt för att uppnå ett representativt resultat så bromsar man fast motorn till man får ett stabilt värde, men om man vill ha fina siffror går det att köra extremt mager blandning under en kort period-mager blandning=mer effekt. En stund. Innan det blir härdsmälta.

Men det är egentligen helt värdelös information då det inte går att använda i verkligheten.

Deras "tillgång till bättre soppa" finns här med för övrigt. VP, Sunoco osv finns att köpa här med, men det är ju ingen som har råd att köra på det till vardags...
Pumpbränslet är inte bättre där än här i ngn större utsträckning.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
hänger inte med alls. du menar att dom manipulerar resultaten eller helt enkelt är sinnes på att bygga effektstarka motorer?

edit: då hänger jag helt med. jo på så viss förstår jag att dom plockar mer hästar.

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Troligtvis har han kanske blivit lurad av tidigare ägare. Sagt att de är 190+hk si å så mycke effekt i den. Han kan ju inte veta så mkt om skotrar/motorer killen som har den där snopron. Om man säger så här man får ut cirka 190hk ur en m1000 med rätt så mycke portat samt pipa/pc5 eller boondocker box. så på en standard f7 som är portad eller vad den nu är det ganska långsökt 194hk om det nu inte är bigbore kitt på den som är maxportat av nån som kan och rör men då är de ingen 700 nå mer heller.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
hänger inte med alls. du menar att dom manipulerar resultaten eller helt enkelt är sinnes på att bygga effektstarka motorer?

edit: då hänger jag helt med. jo på så viss förstår jag att dom plockar mer hästar.

I detta fall är det inte så att dom bromsar 200 och vi bromsar 150. Kanske 150här/170 där om det är soligt hos dem.

Just den där motorn är bara båg, utan någon som helst anknytning till verkligheten.

Om vi inte tar ett nytt scenario.

Det är 194 hk, men är en bigbore som ungen inte vet om, då är det synd om han, för då borde han inte sälja den. Inte så billigt iallafall