Köpte en ET400 T/R från 89 och såg att justerskruven för kedjespänningen var dragen i botten (se foto).
Tänkte öppna kåpan och kolla vad det kan bero på att den är dragen i botten. Men, får inte lös kåpan, den sitter "fast" precis där justerskruven sitter.
Har lossat alla insexor och ett par vanliga skruvar, hittar inga fler skruvar. Sen när jag kolla på sprängskisser på kedjehuset så verkar inte dom stämma mot hur mitt kedjehus ser ut. I sprängskisserna så sitter justerskruven i bottendelen av kedjehuset, men på min sitter den i locket (se bild).
Frågor
1. Vad kan det bero på att justerskruven är dragen i botten?
2. Hur spänner man kedjen på dessa. Skruvar för hand tills den är spänd och backar sen lite eller funkar det annorlunda på dessa?
3. Är det någon som lossat locket till kedjehuset på dessa och kan förklara vad jag har missat?
Skotern har gått 390 mil och är i närmast nyskick så det känns konstigt att kedjan eller dreven skulle vara slut.
Tänkte öppna kåpan och kolla vad det kan bero på att den är dragen i botten. Men, får inte lös kåpan, den sitter "fast" precis där justerskruven sitter.
Har lossat alla insexor och ett par vanliga skruvar, hittar inga fler skruvar. Sen när jag kolla på sprängskisser på kedjehuset så verkar inte dom stämma mot hur mitt kedjehus ser ut. I sprängskisserna så sitter justerskruven i bottendelen av kedjehuset, men på min sitter den i locket (se bild).
Frågor
1. Vad kan det bero på att justerskruven är dragen i botten?
2. Hur spänner man kedjen på dessa. Skruvar för hand tills den är spänd och backar sen lite eller funkar det annorlunda på dessa?
3. Är det någon som lossat locket till kedjehuset på dessa och kan förklara vad jag har missat?
Skotern har gått 390 mil och är i närmast nyskick så det känns konstigt att kedjan eller dreven skulle vara slut.
Attachments
-
61,5 KB Visningar: 19