1999 ZL 600 drivaxel frågor

polymoog

Medlem
30 mar 2007
10
0
1
www.polymoog.se
Hejsan,

Vi har nyligen mekat ihop killens skoter efter en drivaxel haveri, har några funderingar eftersom vi inte har gjort ett sådant byte tidigare ...

Såhär ser axeln ut på variator sidan, ska det synas så pass mycket av den smala delen av axeln? (allt är på plats och åtdragen, inkl stoppskruven)



Såhär ser axeln ut på kedjehus sidan - ska den sitter sådär bara, i ett stort öppet hål? Det ser ut som det har tidigare suttit nån slags plåt eller hållare (ser ut som en trekant) men det var inget där nu och det syns inget på sprängskissen heller ...



Sista frågan, kedjehuset läcker så han vill byta packning, enligt sprängskissen ska det bara vara en packning, stämmer det? Ser nästan ut som det sitter en på varsin sida just nu, en i huset och en i kåpan, eller ser vi fel på grejerna?




Är det någon som kan svara på dessa frågor så vore vi mycket tacksam :))

/Katrina
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Hej katarina.
Fråga 1: Som det ser ut på första och andra kortet sitter drivaxeln för långt till höger i färdriktningen.

Fråga 2: Det ska se lika ut som på variatorsidan, alltså en trekantig plåtbit ska sitta i tunneln med flänsen in mot mitten av skotern. sen skar lagret sitta mitt i hålet i plåten.
Oringen skar dit därefter.
Och sista trekantiga plåtbiten skar sitta i kedjehuset med flänsen mot kedjehuset.

Fråga 3: Det skar bara vara en packning mellan kåporna.

Jag har för mig att det skar vara så här, men har jag glömt något eller har fel kan väl någon vara snäll och rätta mig :)
Lycka till!
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Hur mycket som syns av axeln på hassighetsmätar sidan avgörs ju och blir det det blir då axeln är centrerad ! .

Har ni monterat hop allt som det skall i kedjehuset med lager , distans ring , så skall nedre drevet linjera med övre = A&O !!!!!!!!!! .och det går att dra åt bra

Då skall även drivhjulen sitta i centrum på tuneln och man låser laagret på hastighetsmätarsidan sist då man vet att allt är bra .

På kedjehus sidan i tuneln vet jag inte varför det suttit en trekantig plåt , inte gjort på äldre modeller , kanske för att minsa att snö kryper in där till buken !? .

Sitter ju packbox på lagret och o-ring så det blir ju tätt där ändå in till kedjehuset .

 

Pile

Aktiv medlem
21 dec 2011
76
0
6
Sundsvall
Hej, har precis bytt drivaxel lager på min ZR900 och där ser det ut på samma sätt, fast utan det trekantiga märkena du har på insidan, där ska det inte sitta något. Men.... det som gjorde mig fundersam var din fjärde bild...
I mitt kedjehus så sitter det bara en spännare för kedjan, ska det vara så? eller saknar jag den andra??? Jag har den på höger sida men saknar fjäder och den vänstra...?
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Pile .
Du var observant där .

På de äldre modellerna har jag för mig det en rulle på vardera sida och spänd med en fjäder som på deras bild , men inte med någon justerskruv ..

De nyare modellerna har EN spännrulle och bulten du spänner med , inget på motsvarande sida .
Så du saknar inget om du har spännrullen på höger sida + spän skruven .

Polymog skulle kunna ta bort den på vänstra sidan och använda bara höger och spänskruven .

Måste vart någon i kedjehuset tidigare och plockat lite extra som det ser ut !
 

Pile

Aktiv medlem
21 dec 2011
76
0
6
Sundsvall
Ja det verkar vara nån med centraltumme ;-) haha, men med lite kärlek och råd från forumet så kommer man långt, det har jag märkt på min pärla.