Jag har rekordet... Jag kör med 3.5% inblandning... Ingenting ska kunna skada min pärla,
Skotte har rätt... Högtrimmade motorer behöver mycket olja... Så vitt jag vet så kör man än idag med ca 5% oljeinblanding i Roadracing... Men då består cylindrarna bara av portar och motorcyklarna går på fullgas och höga varv hela tiden...
Om jag ska vara ärlig så tror jag att 2% är för lite i en maskin som belastas mycket och hårt ifall man har oljeinblandning i bensinen... Iaf om man vill uppnå längsta möjliga hållbarhet... DOCK är det inte säkert eller ens troligt att man går plus på affären ekonomiskt genom att blanda i mer olja... Med 2% håller motorn skitlänge iaf, så risken att merkostnaden för oljan käkar upp de ökade reparationskostnaderna är överhängande... Det finns helt enkelt ingen gräns som säger "går du under det här så rasar motorn direkt, annars håller det länge och väl"... Det är en mjuk övergång... Givetvis spelar det roll vilken olja man kör på också...
Grundregeln är iaf att ju lugnare man kör med motorn, desto mindre olja kan man köra på... Det är därför separatsmörjningarna drar ner oljan när man gasar mindre...
Sen finns det såklart andra orsaker till att min vill minska oljeförbrukningen trots att slitaget ökar; Minskad rök och lukt, avgaskrav, mindre sot i motorn mm mm...
En del gissningar här, dock kvalificerade sådana,