2 frågor!

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Vad innebär non-slip hjul och varför är dessa så viktiga just på yamaha?

Vad innebär det då skotern kuggar över och varför gör den det?
+ Hur känns det då den gör det?

Tacksam för kunniga svar, inget akut!
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Är väl inget specielt just på yama, är ju bara på maskiner med lite mera pulver, om jag inte missat nått. Att det är synonymt med yamaha är väl för turbo phazrar och turbo rx1.

Du märker när den rappar över, det hörs inte alls bra.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Nonslip är ju att kuggarna på drivhjulet går inte bara åt sidan som på vanliga utan dom går också ner genom mattskoningarna (stavning)
Är sämst på att förklara, hoppas du förstår.

http://www.bengansmotor.se/images/no_slip1_xl.jpg

att den kuggar över, de är ju när mattan rappar. Alltså när drivhjulet "slirar", de inte får fäste i kuggarna på mattan och hoppar över.
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
joo, ja har sett dom på bild och förstått att drivs ner genom mattan me :) men till vilken fördel?

och hela skotern skakar? :p
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jo men det är just yamaha som har problem med mattkuggning vad jag upplevt iaf.
Man måste ju ha mattan spänd som en fiolsträng om det inte ska kugga om man kör hårt på gropig led eller ute i lössnö.
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
okej :)
Min lynx har isf problem med överkuggning då jag kör i snön, det är något nytt som har börjat hända :( men man kan nästan se på den att den behöver spännas...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
det är ju till stor del yamahas boggiekonstruktion som gör att det rappar på mattan.

nonslipdrivhjulen har ju även "piggarna" soms ticker ner i mattfönstrena så om den vill slira mot gummikuddarna som den främst driver i så tappar den inte greppet med hjälp av "piggarna" som har grepp via mattfönstret.
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Allså fördelen med extroverta drivhjul, som de också heter, är att du kan ha en lösare mattspänning och detta i sintur gör att motorn mycket lättare kan rotera mattan och såvida få ner kraft i marken. Något lägre bränsleförbrukning kan oxå vara noterbart.

Vid montering av högkamsmattor så kan man ibland måsta gå ner i storlek på drivhjulen för att få in mattan i tunneln och då så kan de vara ett utmärkt tillfälle att också investera i dessa drivhjul. Om man inte byter till no-slip så bidrar den minskade kontaktytan mellan drivhjul och mattan till att risken för att kugga över ökar om inte mattan spänns ytterligare.

För övrigt så har yamahas mattor på senare år varit väldigt elastiska de första milen och mattan har därmed måsta spännts flera ggr. dock mindre på modellerna som har noslip drivhjul.