Är väl inget specielt just på yama, är ju bara på maskiner med lite mera pulver, om jag inte missat nått. Att det är synonymt med yamaha är väl för turbo phazrar och turbo rx1.
Du märker när den rappar över, det hörs inte alls bra.
Nonslip är ju att kuggarna på drivhjulet går inte bara åt sidan som på vanliga utan dom går också ner genom mattskoningarna (stavning)
Är sämst på att förklara, hoppas du förstår.
Jo men det är just yamaha som har problem med mattkuggning vad jag upplevt iaf.
Man måste ju ha mattan spänd som en fiolsträng om det inte ska kugga om man kör hårt på gropig led eller ute i lössnö.
okej
Min lynx har isf problem med överkuggning då jag kör i snön, det är något nytt som har börjat hända men man kan nästan se på den att den behöver spännas...
det är ju till stor del yamahas boggiekonstruktion som gör att det rappar på mattan.
nonslipdrivhjulen har ju även "piggarna" soms ticker ner i mattfönstrena så om den vill slira mot gummikuddarna som den främst driver i så tappar den inte greppet med hjälp av "piggarna" som har grepp via mattfönstret.
Allså fördelen med extroverta drivhjul, som de också heter, är att du kan ha en lösare mattspänning och detta i sintur gör att motorn mycket lättare kan rotera mattan och såvida få ner kraft i marken. Något lägre bränsleförbrukning kan oxå vara noterbart.
Vid montering av högkamsmattor så kan man ibland måsta gå ner i storlek på drivhjulen för att få in mattan i tunneln och då så kan de vara ett utmärkt tillfälle att också investera i dessa drivhjul. Om man inte byter till no-slip så bidrar den minskade kontaktytan mellan drivhjul och mattan till att risken för att kugga över ökar om inte mattan spänns ytterligare.
För övrigt så har yamahas mattor på senare år varit väldigt elastiska de första milen och mattan har därmed måsta spännts flera ggr. dock mindre på modellerna som har noslip drivhjul.