Tvåtaktsmotorer har ju trängts undan av fyrtaktsmotorer på de flesta områden allteftersom åren har gått.
Tvåtaktsmotorn har sina fördelar i form av enkel konstruktion och möjlighet att ta ut hög effekt ur en liten, lätt och billig motor. Men om driftskostnader och avgasutsläpp börjar spela större roll så brukar den få se sig utslagen av fyrtaktsprincipen.
Dödsstöten för tvåtaktsmotorer i personbilar (åtminstone i västeuropa) var det första ECE-reglementet om avgasrening 1971.
Men tvåtaktsbilar hade då redan varit mycket svårsålda ett antal år, Saab gick ju över redan 1967.
I gräsklippare och liknande motorredskap används så gott som endast fyrtaktsmotorer i dag. Tvåtaktare förekommer bara där redskapet absolut måste vara så lätt som möjligt (motorsågar, röjsågar, mycket små bärbara elverk etc). Om det är frågan om en mycket billig maskin, som dessutom inte ska gå många timmar per år, finns det ingen ekonomisk anledning att kosta på en fyrtaktsmotor. Den extra bränsleförbrukningen för tvåtaktaren väger aldrig upp ränta och amortering på det man får betala extra för fyrtaktaren.
Anledningen till att en tvåtaktsmotor inte är bra ur utsläpps- och bränsleförbrukningssynpunkt är att den tar in ny bränsleblandning i cylindern samtidigt som avgaserna ska blåsas ut. Man kan inte undvika att en del bränsle följer med avgaserna.
Det har gjorts en hel del försök under årens lopp att förbättra tvåtaktsmotorn, men det är inte så många som har lyckats.
För ca 100 år sedan fanns det stora stationära tvåtaktsmotorer som drevs med gas från masugnar eller koksugnar. Det var frågan om maskiner med slaglängd på över en meter och effekt på upp till 1000 hk per cylinder! Ofta var de dubbelverkande. De hade möjlighet att få bra verkningsgrad tack vare att de sög in luft och gas var för sig - luft genom portar som en vanlig tvåtaktsmotor men gas genom en insugningsventil i toppen.
På 40-talet gjordes en liknande lösning, som kallades pulsator, för att modifiera tändkulemotorer för gengas. Det fungerade utmärkt, man fick som regel ut 20 % högre effekt på gengas än på dieselolja!
På 50-talet försökte en tysk biltillverkare, Goliath, med direktinsprutade tvåtaktsmotorer (spridaren satt alltså i toppen, och sprutade in under kompressionstakten som på en dieselmotor). Det fungerade visserligen men tekniken för att styra bränsleblandningen var inte tillräckligt utvecklad då och det ställde till mycket krångel.
På 80-90-talet lade Ford ner ett antal miljoner $ på att försöka få samma princip användbar igen, men de gav tydligen upp av någon anledning.
Jag skulle tro att den dag USA bestämmer sig för stränga avgaskrav på skotrar är nog tvåtaktsmotorns dagar slut i den branschen. Men fram till dess lär väl marknadskrafterna bestämma vilken sorts motorer som gäller.