Hej! första inlägget för mig blir om problem med min AC zr 600efi ca 2001
på lördagen startade jag skotern för säsongen, det vart några vändor med startgas i cylindrarna innan den hoppade igång.
fyllde på några liter nytt bränsle, (rätt tom sen ifjol) sen for jag en sväng,
efter en stund, kanske 15-20 minuter efter litet gaspådrag så tappade den orken och stannade
den gick starta direkt igen men typ orkeslös.
kollade om det fanns bränsle och det fanns men var rätt lite.
stod och klurade nån minut och provstartade igen, då hoppade den igång som vanligt, gick några meter sen ville den dö igen, men jag pumpade på gasen (tror jag) så den piggnade på sig och gick sen som vanligt hela vägen hem, ca 5 minuters körning, iof lugn körning men kändes normalt som sagt.
sen fick skotern stå nästan hela dagen.
innan skymning så startade jag igång den igen och kopplade grabben efter på bob/snowracer (delad uppfattning vad det heter )
vi körde nog 15-20 minuter och den gick helt som vanligt, men körde såklart lugnt då han var efter.
sen kände jag att den gick lite ojämnt och jag styrde hemåt, stannade sedan i pärlandet 100 meter hemifrån
då va jag ganska säker på att det va slut på bränsle, kollade tanken och det va lite men jag provstartade den igen och den startade till några sekunder men sen dog den.
för lite bränsle såklart.. så vi gick hem, men grabben va ju ändå nöjd med åkturen.
på söndagen tog jag med en dunk bränsle och gick ner och slog i det, sen drog jag några gånger, men den va stendöd.
lossade tändstift och försökte droppa ner sista droppen bensin ur dunken men ingen skillnad.
tog en annan skoter och drog hem den och sedan började min felsökning...
kollat gnista - finns på båda stiften
testat med startgas i cylindrarna, - den tänder till.
kollat kompression - ca 7kg på båda cylindrarna (testade på min zr800 samtidigt som låg på ca 8kg på båda cylindrarna)
lossat på returen på bränsleledningen efter spridarna - där fanns tryck, sprutade en liten stråle när jag bände med en liten mejsel mellan slang och rör.
för kuls skull tog jag de gamla begagnade stiften som låg i skotern och satte dit tillsammans med startgas.
nu startade den direkt och gick ca 20-30 sekunder, dock lite högre varv än normalt, gissar den gick mest på startgasen, men kändes för länge för den mängden så borde fått bränsle med men det är en gissning alltså, för att sedan åter tvärdö och bli lika som innan.
jag är inne på att det är spridare som ska rengöras
men känns som ett stort ingrepp att "börja med" så finns det andra tips på hur man går vidare tar jg tacksamt emot dem
//relativt nybörjare på skotrar
på lördagen startade jag skotern för säsongen, det vart några vändor med startgas i cylindrarna innan den hoppade igång.
fyllde på några liter nytt bränsle, (rätt tom sen ifjol) sen for jag en sväng,
efter en stund, kanske 15-20 minuter efter litet gaspådrag så tappade den orken och stannade
den gick starta direkt igen men typ orkeslös.
kollade om det fanns bränsle och det fanns men var rätt lite.
stod och klurade nån minut och provstartade igen, då hoppade den igång som vanligt, gick några meter sen ville den dö igen, men jag pumpade på gasen (tror jag) så den piggnade på sig och gick sen som vanligt hela vägen hem, ca 5 minuters körning, iof lugn körning men kändes normalt som sagt.
sen fick skotern stå nästan hela dagen.
innan skymning så startade jag igång den igen och kopplade grabben efter på bob/snowracer (delad uppfattning vad det heter )
vi körde nog 15-20 minuter och den gick helt som vanligt, men körde såklart lugnt då han var efter.
sen kände jag att den gick lite ojämnt och jag styrde hemåt, stannade sedan i pärlandet 100 meter hemifrån
då va jag ganska säker på att det va slut på bränsle, kollade tanken och det va lite men jag provstartade den igen och den startade till några sekunder men sen dog den.
för lite bränsle såklart.. så vi gick hem, men grabben va ju ändå nöjd med åkturen.
på söndagen tog jag med en dunk bränsle och gick ner och slog i det, sen drog jag några gånger, men den va stendöd.
lossade tändstift och försökte droppa ner sista droppen bensin ur dunken men ingen skillnad.
tog en annan skoter och drog hem den och sedan började min felsökning...
kollat gnista - finns på båda stiften
testat med startgas i cylindrarna, - den tänder till.
kollat kompression - ca 7kg på båda cylindrarna (testade på min zr800 samtidigt som låg på ca 8kg på båda cylindrarna)
lossat på returen på bränsleledningen efter spridarna - där fanns tryck, sprutade en liten stråle när jag bände med en liten mejsel mellan slang och rör.
för kuls skull tog jag de gamla begagnade stiften som låg i skotern och satte dit tillsammans med startgas.
nu startade den direkt och gick ca 20-30 sekunder, dock lite högre varv än normalt, gissar den gick mest på startgasen, men kändes för länge för den mängden så borde fått bränsle med men det är en gissning alltså, för att sedan åter tvärdö och bli lika som innan.
jag är inne på att det är spridare som ska rengöras
men känns som ett stort ingrepp att "börja med" så finns det andra tips på hur man går vidare tar jg tacksamt emot dem
//relativt nybörjare på skotrar