2009 Asault går knackigt...

Teo

Medlem
2 okt 2011
16
0
1
Värmdö
Vet att det har varit problem med -09:an men min har fungerat klanderfritt tills i våras då den började ryka lite och inte gillade att stå på tomgång... Sticker i ögonen som fan gör det också. Känns som den går fett eller någe.

Jag är rutten på tvitaktare... Sitter det någon tomgångsmotor eller något spjäll som kan ha hakat upp sig?

Eller kan det vara oljeblandningen som har fukkat ur?

jelp mej :Cry:

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Att göra ett komptest är ingen dum idé. Dåliga ringar brukar få tomgången att dö ibland.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Tjena Teo!
Kompprovare är billiga och det är relativt lättskruvat i såna där.
Man behöver inte vara hjärnkirurg, det tar bara lite tid.

Om wiren till oljepumpen går av ska den gå på full mutter om jag minns rätt, kan ju vara värt att kolla.

Teo

Medlem
2 okt 2011
16
0
1
Värmdö
Tjena Teo!
Kompprovare är billiga och det är relativt lättskruvat i såna där.
Man behöver inte vara hjärnkirurg, det tar bara lite tid.

Om wiren till oljepumpen går av ska den gå på full mutter om jag minns rätt, kan ju vara värt att kolla.
Kollar kompet i morrn. Polaren har greyer. Den går som ett skott om den får lite gas men den ryker som att det kommer ut oförbränd soppa eller jäkligt rikligt oljeblandad...

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Beror mkt på teknik och mätare, det viktigast är att du gör lika och får ett jämt värde mellan cylindrarna.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Re: Sv: 2009 Asault går knackigt...

Oh, en annan sak, det första du bör kolla är reedventilerna, är som kassa går den dålig på låga, kan nog även tappa lite komp då luften trycks ut bakvägen ist upp i cyllen!