Är det normalt att en adventure -08 550 F som gått 35 mil ska dra nästan 3 liter milen vid försiktig ledkörning. Kan det kanske vara så att det byts munstycken vid 50 mila servicen och att den då drar mindre efter det.
Har pratat med några Lynx verkstäder och inte på någon av dessa byter man munstycken vid 50 mila servicen. Däremot så byter dom om kunden gör det valet. För övrigt så har faktiskt bränsle förbrukning själv minskat nu under helgen till 2,2 liter och skotern har nu gått 45 mil så det är tydligen på väg åt rätt håll bara man får milen på skotern.
Om skotern går bra så byter man inte munstycken. Dock så fick jag min ombestyckad då den gick orent. Har inte mätt förbrukningen men gissar på 2,2-2,5 l milen beroende på kör sätt.
Är du nöjd med skotern annars ? Jag tycker det är en fenomenal maskin ! Enda grejen som jag retar mig på är rutan. Det blir en liten virvel precis i ansiktshöjd när man kör typ 40-50 km/h. Ställer man sig upp så känner man tydligt att det blir lite mindre dragit. Sjukt dåligt då ja inte gillar hjälm med visir eller glasögon. Men betyget för Adventure 550 är snudd på 5 plus av mig. Men det är klart 45 mil är lite för lite för att verkligen känna maskin.
Har läst några inlägg om dessa 550f, jag tror att det tar ett tag för kolvringar och cylindrar att köras in helt ( stålfoder och inte nicasil ) efter det verkar det som vissa drar ca 2 liter milen, ev inte om dom är nerdrevade för sportigt axx..
i såfall sitter jag alldeles i närheten *s*
nämen till saken hör att först snöade det bra .... ospårat i skog o mark , ja tummen snudd på värkte av den körningen ... sen töa det bra med 3 dm vatten på isen som följd och nu har det kommit 3 dm nysnö igen
sen visst jag gillar att gasa då o då med ...
enda riktiga nackdelen jag kan komma på är att den är ohyggligt spårkänslig så det kan du vänta dig ... i övrigt en riktigt bra apparat med en boogie skapad för riktikt aktiv åkning .... ett ledparti här på skogen var snudd på bedrövligt ( läs. perfekt testavsnitt ) med stora högar och gropar ... körde 3 vändor över det partiet bara för att försöka provocera x-trimen ... 50 km 70 och till slut 90 km/h och allt som hände var att jag flög högre o längre men inte ett enda genomslag
Ang. bensinförbrukningen så drar den mindre o mindre för varje mil men som sagt jag var förbered på att den skulle suga i sig värre än en 700cc och enligt utsago ska den hamna runt 2 liter o inget mer efter dom första 50 milen
rer-backen fungerade inte alls dom första 5-10 milen o även nu efter 35 mil så vill den småjäklas vid kallstart ! obs. jag skrev kallstart för när motorn är varm funkar den felfritt
troligtvis är motorn för " rå " så den hinner tjyvstanna när man ska backa ut ur garaget på morgon ... lite grundgas har jag upptäckt hjälper men varmkör gärna länge om rer. ska backa ut maskinen det första du gör på morgonen
Ska man som jag använda den både i arbetet o på fritiden ute i djup snö tror jag maskinen mår absolut bäst av att dreva ner den ... borgafjälls lapparna drevade ner x-trimen 2 kugg o kasta på en 44:as matta men det är lite för mycket strypning för min smak !
ett kugg mindre vore snudd på optimalt och mattan duger länge o väl för en normal användare som jag
Jaha hoppas du finner lite svar på dina " har jag skitit i skåpet " frågor och skulle du vilja fråga mer så fråga på du *s*
ja nu har jag - 16 grader och ska ut i jobb med x-trimen .... 3-5 min. varmkörning så funka rer:en klockrent
inte helt fel pojkar att ha ett arbete där arbetsgivaren betalar soppan/oljan för inkörningen * s *