340 Vad är detta för motor?

Triath

Medlem
18 mar 2011
22
0
1
Hej,

Motorn i min gamla et stämmer inte med chassi numret.
Motor numret är 8X5-171988 Jag undrar vad för modell och årsmodell den kommer ifrån? Har letat igenom lite listor men just detta nummer finns inte med.

Behöver beställa en cdi men det är inte samma som till vanliga 340 -86 så undrar vilken som passar till ovan motor.

Mvh

Triath

Medlem
18 mar 2011
22
0
1
Tack så mycket, det var en bra lista!

Ang. Cdi så kollade jag nu med Yamaha center men den har utgått ur sortimentet. Kollade med Storumans skrot och de hade ingen just nu.

Nån som vet om det är samma Cdi box på andra modeller som jag kan leta efter? Professional verkar ganska ovanlig.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Det sitter inte en speciell CDI bara för P-modellen, utan det är beroende på årsmodell. Så gissningsvis har du samma CDI som sitter i ET340 82-84, SS440 82-84, SRV 80-83, PZ 1984.

Får du inte tag på en CDI så får du köpa ett tändplatta, CDI och svänghjul från en nyare motor och montera dit.
Men du kan kolla om Hewtech har någon nyproducerad. cdibox.com

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett tips: Släng inte bort en trasig CDI-box även om du lyckas få tag i en ny. Nästa gång det behövs en kanske det inte längre går att hitta nytillverkade av rätt sort. Ofta går de att reparera, även om det är en hel del jobb med att få bort gjutmassa innan man kan komma åt innanmätet. De flesta fel är ganska banala - dåliga lödningar som har spruckit upp, elektrolytkondensatorer som har torkat ut, någon tyristor eller annan krafthalvledare som har gått sönder osv.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hör med WST demontering i Vilhelmina. De har aldrig gjort mig besviken.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Triath

Medlem
18 mar 2011
22
0
1
Tack för all hjälp!

Vilhelmina hade en Cdi som passade så nu fick jag igång et:n :)