38 eller 44mm matta?

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hej!

Jag ska nog köpa ny matta. Det sitter orginal 32 på nu. Frågan är om 44 passar rakt av på min iq sb 2010? Kanske är säkrast att beställa 38, för är skillnaden så enorm?

delningen borde vara 2.52?

Tack på förhand.

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Vad säger din Polarishandlare då ?

Vilken storlek du vill ha på kammarna beror väl också på hur du kör. Antar att du gillar lössnö iom att du har en sb men även kör en hel del led. Jag skulle definitivt valt 44mm. Uppgraderar till en 44 efter säsongen själv på min SB.

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Behöver man verkligen nonslip på den, kör en dragon 700 (inte switchback) och har en ganska slack 44mm backcountry-matta. Den har då inte kuggat över för mig hittills varken i lössnö eller på led med bra fäste.
I övrigt håller jag med de andra 44mm är det du ska satsa på, nackdelen är att du inte kommer att vilja ha något med lägre kammar efter det :)

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Jag körde med en 44mm utan non-slip på min pro x2a och den kuggade inte heller, men man kan ju inte ha lika slapp mattspänning som med non-slip. På min IQ nu hänger bara mattan, säkert 6-7cm ifrån boggie skenorna när den är upp pallad, och den har ändå inte kuggat över i riktigt tung snö..

Men det blir ju som sagt en extra kostnad och byta till non-slip, och har du den tjocka axeln så vet jag inte ens om det finns några nonslip hjul? stenmarks hade inte när jag skulle beställa där iallafall..

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
44 tveklöst! Har du 4 drivhjul original är det bara att köra. Har du 2 är no-slip att föredra pga. att vissa 44 mattor har bara en rad invändiga "drivkuddar" mellan slidesen. (eller om det inte var några)... Jag blev iaf. tvungen att montera no-slip på Shiften.