38" framvagn till m800 -12 frågor

Rackarfalk

Medlem
18 okt 2011
16
0
1
sthlm
Tjena,

Har köpt mig en m800 snopro och är lite sugen på en smalare framvagn, ni som har eller har kört med det, är det värt pengarna?

Och så undrar jag lite hur pass svårt det är att stoppa i sänk distansen i dämparna, finns det några "how tod do" ute på nätet? har mekat lite framgafflar på cross innan och så. men dom här verkar vara fyllda med gas?

Eller om nån vet vart man kan lämna bort för en bra peng i sthlms området.

känns som man renoverar upp dom när man ändå har dom isär..

Tack på förhand!

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Helt klart värt pengarna om de är i snön du tänkt köra.
Lämna in dom för renovering så monterar dom in dom samtidigt.

Rackarfalk

Medlem
18 okt 2011
16
0
1
sthlm
Det blir nog ett kit då det är lössnön som är det roliga...

nån som vet vart i sthlm man kan lämna in dämparna, verkar inte finns många vettiga alternativ...

K

krickus

Skicka iväg dem till Oktan eller kramforsligan eller liknande.

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Om man har som jag en Xf eller en hcr med 42" framvagn tror ni man blir nöjd med att byta till 40" eller ska man gå direkt på 38"? Har ju funkat bra i två år nu men kan tänka mig att man har anpassat sig. Kör man en summit eller en rmk är det rätt stor skillnad om man säger så.

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Om man har som jag en Xf eller en hcr med 42" framvagn tror ni man blir nöjd med att byta till 40" eller ska man gå direkt på 38"? Har ju funkat bra i två år nu men kan tänka mig att man har anpassat sig. Kör man en summit eller en rmk är det rätt stor skillnad om man säger så.
Gå direkt på 38! Det är värt de! Blir så sjukt mycket smidigare om man tycker om att köra skog eller puder. Jag hade 38 på min xf. Och var supernöjd med den.

Jag har även ett komplett 38" kitt att sälja, som jag hade i reserv. Finns en annons under säljes här på forumet.

Den som är intresserad skickar PM

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
finns det sånna kit till min crossfire 2011 (38"framvagn) med kortare styrstag o sänkningssats till dämpare också? har ni nån länk isf, gärna från usa så man kanske sparar nån krona..

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag hade nöjt mig vid 40" en XF ska ju fungera på led också. Även om 38" kan vara trevligt i lössnön.

Sedan bör det rimligen vara väldigt mycket billigare att ta sig till 40" då det brukar finnas 40" framvagnar från M maskiner ute beggade. Ny är det väl samma pris som en 38".

Grovt skattat att byta till 38" från 42" så tappar du ju i princip från 10" fjädringsväg till drygt 6" om du sätter in två distanser i dämparna vilket måste vara värdelöst. Att köpa nya korta dämpare är ju inte billigt..

Att ta ett steg med hjälp av distans 42->40 40->38 är väl en mindre kompromiss som går göra till bra kostnad.

Att köra men "långa" dämpare har jag lästa att det finns dom som gör. Kan dock inte begripa hur det kan bli en förbättring. Antingen har man ökat skidtrycket tryckt ner skidorna vilket man rimligen inte vill göra tycker jag. (Jag hade hällre sänkt det) Eller så kör dom utan lufttryck i framdämparna och låter det sjunka ihop vilken rimligen inte fungerar bra..

Så min åsikt är 42-40" eller 40->38" kan vara prisvärt och bli bra.
42->38" bör vara mer än dubbla kostnaden. (Framvagn+Dämpare) Även om detta också kan bli bra men rätt delar.