38mm kamhöjd till Commander?

menhir

Medlem
26 okt 2008
14
0
1
Porjus
Hej alla förväntansfulla, snart drar säsongen igång (häruppe i Jokkmokks kommun så är det i alla fall vitt på backen redan:laugh:).

Har kollat runt lite på nätet (stenmarks maskin, garaget, duells osv.) men jag kan inte hitta någon 50's matta med högre kammar än 32mm. Årets Commander kommer med 38mm, å man vill ju fortfarande vara gubbkungen:).

Nån som kan ge mig nåt tips?
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Om den är samma delning på 2009:an och 2010:an så är det bara att kontakta en Lynx ÅF och se om dom har inne någon matta som ska sitta på 2010:an. Om inte annat borde dom ju kunna ta hem en åt dig.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
2101 Commander kommer med 2,86 delning och dessutom så är mattan 392cm, vilket innebär först drivaxelbyte sedan behövs det kortare armar till förlängningen eftersom den gamla mattan var 396cm.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Finns det inte drivhkul som passar på 09:an axel. Eftersom det bara är Ca. 2cm man skulle behöva korta för att passa in den nya mattan så kan det gå med original setup på boggien. Detta är jag dock ej säker på. Men eftersom båda har "flipparm" så borde det gå att shimsa om den och därmed montera andra vändhjul, eller har jag fel?
 

Menhir76

Medlem
6 apr 2008
6
0
1
Det var ju typiskt att de ändrat mattlängden när de bytte till 38mm kamhöjd. Med drivhjulsbyte samt eventuell ombyggning av boggien så blir det nästan lika att köpa en 2010 istället. Men det är ju såklart det de vill att man ska göra:eviltongue:
 

Menhir76

Medlem
6 apr 2008
6
0
1
Kollade upp mattlängden i lynx egen broschyr på stenmarksmaskins hemsida. Mattlängden är samma på 2009:eek:rna som 2010:eek:rna. Det enda som skiljer är kamhöjden. Om delningen är ändrad vet jag inte, men det ska jag ta reda på.

Observera att jag inte skriver huruvida jag tror att mattan passar eftersom jag inte vet. Jag skriver inte heller om min granne tror att den ryms eller att min svågers svärmor har hört att man får bygga om hela skotern samt pumpa hela tunneln full i kuggfett för att den ska klättra uppför branterna som en schimpans i ett mangroveträd.
 

menhir

Medlem
26 okt 2008
14
0
1
Porjus
Kollat upp delningen den är annorlunda på 2010, men mattlängden är samma så mest troligt blir det till att byta drivhjul.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det finns ett annat problem med att montera den nya mattan med 2,86 delning och det är de vibrationer som uppstår. Det var detta som var anledningen till att denna matta inte monterades redan på 2009 års modell. Det visade sig att man var tvungen att omarbeta attackvinkeln i boggin för att få bort vibrationsproblemen. Därför bör du även byta boggiskenorna för att inte vibrationerna skall bli för jobba att leva med.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Varit inne på att byta matta till 38 mm men med konsultation/avrådan av ÅF dugliga mekaniker då notan hamnar på runt 15´(plus några timmar i garaget) för matta, drivhjul/axel och boggieskenor så blir det inte så ,utan det blir byte till 2011-12 istället då det blir i stort samma pengar, och dessutom en liten förhoppning på etec och PPS boggie då ju SDI:n blir ännu törstigare med 38 mm.

(Visst kan man säkert nasa iväg de gamla grejorna men lär inte gå att få ut vad de är värda.):bawling:

Dessutom är det inte säkert när 38 mm finns tillgänglig och det är ju nu man vill ta garagetimmarna.:)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ja det är ju kanonläge att byta till en ny Lynx nu iomed skrotningspremien. Bara till o leta fram en gammelhärk o skrota den, o visa upp intyg så får man 10 tusen i rabatt.