4 grams skillnad på variatorvikter?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

Bytte tillslagsfjäder på extn, blev otroligt mycket roligare, men tog loss vikterna nu, för att kolla så allt är ok, vikterna som sitter i variatorn, comet 108, heter A-54, och ska väga 54,3gram st.

jag har vägt mina vikter på våg, och de väger 50gram st.

hur mycket skillnad gör dessa bortnötta 4,3g/viktarm i skillnad på utväxlingen? sen jag bytte fjäder så är ju toppfarten helt klart lägre, den är perfekt vid start, men växlar inte ut helt.

vikterna är inte nötta snett, eller skadade, men är lättare än när de var nya, bussningarna ska bytas för de är slitna, och brickorna som sitter på var sida viktarmen ska bytas, men i övrigt är variatorn i finfint skick.

förut med originalfjädern, så gjorde den 150 efter mätaren på hårdspåret på sjön, men varatorn kändes inte "greppa" remmen riktigt.

Nu så sticker den som fan, men går sen inte fortare än 90-100.

räcker det med att bara köpa nya originalvikter på 54,3gram (om nu dessa är original förresten) eller ska jag satsa på lite tyngre vikter?

Skotern är ju en ext 530 mc från 91 med sjuttinånting hästars motorn.

med originalfjädern slår den till vid 2900rpm, nu med den andra fjädern slår den till vid 4000rpm.

så, vad tror ni, jag vet ju att det sitter några riktigt inbitna arctic-gurus med kunskap om denna maskin.

Tips och råd mottages tacksamt.

/Dennis
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du har förmodligen bytt till en fjäder som båda har högre start och sluttryck , därför övervarvar motorn , vad varvade den innan och efter fjäder bytet ? att 4 g från vikterna är bortnötta är omöjligt om dom ser bra ut , visar vågen rätt ?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
det är en dyrare köksvåg, men att den visar 4 gram fel är inte alls omöjligt, ganska troligt när jag tänker efter faktiskt.

jodå, fjädern har högre slut-tryck, innan låg jag kanske på 6000-6500rpm i 130-140 på sjön, beroende på om det är stenhård eller bara packat puder, men den kändes som om den ville "slira" när jag gasade mer. dock så var sekundärfjädern spänd allt som går, nu är den släppt till hälften, (tredje hålet av 5) nu med hårdare fjäder så är det ca 95kmh vid 7000rpm.

kollade upp fjädern och den satt bla på edge 600 om tabellerna stämmer, och på den satt det 57grams vikter, jag funderar om min skulle funka och orka med 55-56 grams vikter om nu 54g är original.

en annan fjäder än den jag har kan jag ju byta till, men isf vilken? de tabeller jag tittar i har ju alla olika värden på samma färger av fjäder....

röd är original, och då är enligt mig sluttrycket bra, men starttrycket är 1000rpm för lågt, vid 2900rpm, och den vill inte riktigt dra iväg bra,
med blåa fjädern så är sluttrycket 4000rpm och den sticker och växlar helt rätt upp i kanske 65-70, men sen är det inte så kul längre, man vill ju inte ligga och tokvarva för att ta sig över en sjö.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tycker du har låga varv både före och efter fjäderbytet maxeffekten borde väll ligga vid minst 7-7500 , visar mätaren rätt ? , om den slirar så får du svart på skivorna , att schansa å köpa tyngre vikter är jävligt vågat
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
mjo, tror jag bara ska byta bussningarna och bultarna till de vikter jag har, och sen leta en fjäder med det starttryck som den jag har på nu har, och så nära det sluttryck den har original som möjligt.

tillslag på 4000 på min ext känns enligt mig perfekt, den orkar riva runt mattan jag har på nu i lössnön utan problem, och antagligen en med 32 eller 38mm kamhöjd till nästa år (lägger ned pengar och energi på denna skoter för att jag vill, inte för att det lönar sig). mattan som sitter på nu är 3450x380x25mm. enda nackdelen nu är att den lämnar "mullvadshögar" efter sig på leden om jag drar iväg rejält vilket jag inte gillar, men det går ju låta bli, bredvid spåret så uppför den sig som jag vill. den växlar bara inte ut ordentligt.

men att hitta fjädrar är enligt mig en djungel, jag hittar ju olika start och slut-trycksvärden på samma fjäderfärger, så jag vet inte alls vilken fjäder som ska ge mig det resultat jag vill ha.

//Dennis


Edit: Kollade på Rinabs fjädertabell, kollade de fjädrar som ligger närmast original i sluttryck och har högre starttryck.

Röd: (den som sitter original på min. start 42kp, slut 115kp
Blå: (den som sitter på nu men det verkar inte stämma för den har lägre sluttryck det kan väl inte vara rätt?) start 54kp slut 85kp
lila: (kanske denna kan funka, men tillslaget kanske blir på tok för högt, typ 4800rpm.) start 62kp slut 115kp
Guld: (denna är kanske sluttrycket för högt på istället, men det är jag inte säker på gör så stor skillnad) start 59kp slut 134kp

Men jag har ju ingen aning alls egentligen.
 
Last edited:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Edit: Kollade på Rinabs fjädertabell, kollade de fjädrar som ligger närmast original i sluttryck och har högre starttryck.

Röd: (den som sitter original på min. start 42kp, slut 115kp
Blå: (den som sitter på nu men det verkar inte stämma för den har lägre sluttryck det kan väl inte vara rätt?) start 54kp slut 85kp
lila: (kanske denna kan funka, men tillslaget kanske blir på tok för högt, typ 4800rpm.) start 62kp slut 115kp
Guld: (denna är kanske sluttrycket för högt på istället, men det är jag inte säker på gör så stor skillnad) start 59kp slut 134kp

Men jag har ju ingen aning alls egentligen.
Säker på att du har en Comet fjäder då?
Finns ju ett antal tillverkare på fjädrar som passar i en comet variator bla, arctic cat,polaris ,black magic mfl.

Många har ju dessutom samma färger men inte samma start och sluttryck och anger oftast inte trycket vid samma inspännigsmått så de är ju svårt att jämföra dem. Går med vissa fjädrar men inte med andra så de säkraste är ju att först veta vilken fjäder du har för att kunna utgå från det.

Har man tillgång till en sån fin sak som mäter fjädertryck så är de ju inga problem.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
den blå som sitter på nu, blir utbytt, minsta kostnaden är att hitta rätt fjäder, så jag ska beställa bussningsats till de vikter jag har, då bussningarna är dåliga men vikterna ser bra ut och väger lika.

Funderar på lila fjädern, då den har samma sluttryck, men undrar hur många rpm tillslaget stiger när man går från 42kp till 62kp i starttryck.

Då det nu kommit dryga 50cm pudersnö så vill jag ju beställa fort som attan, ledsnade på att ratta snöslungan igår efter fyra timmars harvande.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har för mig att de förr iallafall fanns en lista på comet vikter och fjädrar där man kunde se ungefär inslagsvarv med olika fjäder/vikt kombinationer så en sån lista skulle du försökt hitta isf. ska själv kolla när jag har tid om ja hittar igen nån bland gamla papper och kataloger.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Hittade inte nån lista på ovanstående men dock en rek. tabell för för att köra med comet på olika modeller. Den säger vikt A15 (50g) och röd fjäder på din maskin fanns även en höghöjds cal. A12 (45.3g) gul/grön fjäder.

Finns ju dock inget som säger att det skulle vara den bästa kombinationen utan man får helt enkelt prova sig fram.

Men om man tänker sig så att eftersom den röda fjädern har 42 / 115 i tryck och den lila 62 / 115 så får du ju samma sluttryck som org. iallafall. För den gick väl bra med den röda fjädern å vikterna du har på toppen?

Dock finns det 2 olika lila comet fjädrar och du ska ha den som är ca 105mm lång obelastad.

Har själv testat den lila fjädern på en AC 9 bultare med AC 54grams vikter å de gav inslag på ca 4500varv.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
jo, den går bra på toppen med röda fjädern, det är bara tillslaget vid 2900rpm och att man inte får ner den effekt som finns tillgänglig till mattan när man kör lössnö. annars kan jag inte klaga alls.

Viktarmsbussningar och lila fjäder är beställt, förhoppningsvis kommer de innan helgen. =D

var ute med et340 hemmaförlängd till 345 och lekte i snön, riktigt skoj, men man saknar raticen ännu mer efter idag..... det har ju kommit runt halvmetern puder den här veckan. =D