4-stroke 660 2002:a tvärdöd.

Lasse429

Medlem
6 mar 2011
10
0
1
Södertörn
Äntligen i Jämtland och fram med skotern; Den går jättebra till att börja med men tempmätaren ökar snabbt och slår snart i botten. Lysena blinkar och varvräknaren flexar. Motorn hotar att stanna lite då och då men hankar sig fram vid gaspådrag. Motorn är inte för varm. Monterar husets stektermometer på kylslangen efter termostathuset och den bekräftar att motortempen är ok, trots att mätarnålen nästan kroknat i botteläget. Så far vi och fiskar en halvmil bort och skotern går hur bra som helst men med tempmätaren i maxläge, varvräknaren hoppande upp och ner och blinkande lampor. Stoppar skotern och fiskar några timmar. (Inte ett napp) Så skall vi hem igen men skotern startar inte. Blir bogserad hem av en tvärgammal Yamma/Viking som går som ett spjut men luktar gammal Saab 93:a.
- Är det tempgivaren som givit upp?
- Är funktionen sådan att motorn stryps då tempgivaren indikerat för hög temp?
- Kan man provmäta tempgivaren och i så fall hur?
- Är det något helt annat fel som jag bara inte hittat ännu?
Jag har beställt en en ny givare från USA, på vinst och förlust, men den har jag inte hemma ännu.
Jag är jättetacksam för alla tips från er som kan det här! Jag har inte ens en instruktionsbok till skotern som jag köpte, med 800 mil på mätaren, förra året.
Bästa hälsningar:
Lasse

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vet du att termostaten fungerar?
Om lampor och mätare blinkar har du nog bara glappkontakt någonstans.

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
Hejsan jag kan nästan svära på att det är dålig jord,glapp i nogån kontakt,kolla även givaren till hastighetsmätaren.
De kan börja gävlas lite om den inte fungerar korrekt.Det är inget stort fel och inte heller går den varm,
så det är bara att börja söka ett el fel.
Kolla även så gaswiren inte är för slack,det sitter en brytare i gashandtaget som bryter om den är slack , säkerhets grej ifall gasen fastnar. Testa koppla ur den , jag fick liknande fel när brytaren gav upp.

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
Ja det kan oxå vara tempgivaren som slår av motorn,det ska den göra om motorn indikerar att gå varm,koppla bort den kolla så inte kabeln till givaren jordar , gör den de så sticker mätaren i topp,varpå
motorn slår av tvekar.Det som inte stämmer på det är att varvräknare , lysena inte fungerar korrekt men man vet aldrig det kan ha samband.Ett elfel är det i allafall

Lasse429

Medlem
6 mar 2011
10
0
1
Södertörn
Tack så här långt för alla blixtsnabba svar.
- Jag vet att termostaten fungerar. Motorn blir inte för varm. Man kan nästan hålla i termostathuset.
- Hur kollar jag givaren till hastighetsmätaren? Var sitter den?
- Jag har letat elfel och skadade kablar, utan att hitta synligt fel.
- Skall kolla gasvvajerbrytaren lite extra. Jag fick nämligen igång skotern, kortvarigt, genom att hålla halv gas vid startförsöket. Det lyckades bara en gång och skotern stannade omedelbart.
- Hur kollar jag "att kabeln till givaren inte jordar"? Det verkar motsvara felbilden. Det går 3 st kablar till tempgivaren.
Hälsningar Lasse

Lasse429

Medlem
6 mar 2011
10
0
1
Södertörn
Hjärtligt tack för era svar! Ni hade rätt i att det var ett enkelt jordfel. Det visade sig mycket riktigt vara ett elfel som avhjälptes genom att koppla in en jordande extrakabel mellan bränslepumpen och motorn. Nu kan vi avnjuta vårvintern på skotern igen. Ha det bra!
Hälsningar Lasse

cat14

Medlem
8 dec 2013
14
0
1
Hakkas
Tja där ser man , dessa jordsfel kan ställa till med ett riktigt El lände :) .
Oftast när flera olika fel uppstår på en och samma gång så är det ett jordfel, kul att det löste sig .