Äntligen i Jämtland och fram med skotern; Den går jättebra till att börja med men tempmätaren ökar snabbt och slår snart i botten. Lysena blinkar och varvräknaren flexar. Motorn hotar att stanna lite då och då men hankar sig fram vid gaspådrag. Motorn är inte för varm. Monterar husets stektermometer på kylslangen efter termostathuset och den bekräftar att motortempen är ok, trots att mätarnålen nästan kroknat i botteläget. Så far vi och fiskar en halvmil bort och skotern går hur bra som helst men med tempmätaren i maxläge, varvräknaren hoppande upp och ner och blinkande lampor. Stoppar skotern och fiskar några timmar. (Inte ett napp) Så skall vi hem igen men skotern startar inte. Blir bogserad hem av en tvärgammal Yamma/Viking som går som ett spjut men luktar gammal Saab 93:a.
- Är det tempgivaren som givit upp?
- Är funktionen sådan att motorn stryps då tempgivaren indikerat för hög temp?
- Kan man provmäta tempgivaren och i så fall hur?
- Är det något helt annat fel som jag bara inte hittat ännu?
Jag har beställt en en ny givare från USA, på vinst och förlust, men den har jag inte hemma ännu.
Jag är jättetacksam för alla tips från er som kan det här! Jag har inte ens en instruktionsbok till skotern som jag köpte, med 800 mil på mätaren, förra året.
Bästa hälsningar:
Lasse
- Är det tempgivaren som givit upp?
- Är funktionen sådan att motorn stryps då tempgivaren indikerat för hög temp?
- Kan man provmäta tempgivaren och i så fall hur?
- Är det något helt annat fel som jag bara inte hittat ännu?
Jag har beställt en en ny givare från USA, på vinst och förlust, men den har jag inte hemma ännu.
Jag är jättetacksam för alla tips från er som kan det här! Jag har inte ens en instruktionsbok till skotern som jag köpte, med 800 mil på mätaren, förra året.
Bästa hälsningar:
Lasse