44.4 matta på rx1????

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du behöver bara byta drivhjul till 8 kuggs non-slip.
Kör du utan non-slip med 44mm matta så kommer den att kugga över hela tiden.
 

lippo

Medlem
28 sept 2009
24
0
1
borlänge
mattan alltså..kollar man in i tunneln så tar nästan original mattan i.. så jag kan tänka mig att en 44 inte får plats där som den är nu..och jag undrar hur mycket jag behöver höjja?? räcker 2" ??
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
mattan alltså..kollar man in i tunneln så tar nästan original mattan i.. så jag kan tänka mig att en 44 inte får plats där som den är nu..och jag undrar hur mycket jag behöver höjja?? räcker 2" ??
Läs första svaret igen ;)
Du kan sänka boggien hur mycket du vill, det lär ändå ta i framme vid drivhjulen = byt till 8 kuggs noslip!

:hmmmm2:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Svaret när att den får plats med 9 kuggs. MEN skall du köra 9 kuggs så måste du ta bort kylarskydden i främre kylaren i tunneln samt att dubbskydden i tunneln måste kapas längst fram.

Blir inte mycket spelrum med en 44a så jag skulle rekommendera 8 kuggs NoSlip.
 

lippo

Medlem
28 sept 2009
24
0
1
borlänge
Svaret när att den får plats med 9 kuggs. MEN skall du köra 9 kuggs så måste du ta bort kylarskydden i främre kylaren i tunneln samt att dubbskydden i tunneln måste kapas längst fram.

Blir inte mycket spelrum med en 44a så jag skulle rekommendera 8 kuggs NoSlip.

ok, behöver jag ta bort kylarskydden å kapa dubbskyddet med 8 kuggs också?? är dubbskydden dom där 4kants rören som går i tunneln?? vad är det för axel på en rx1?? 1"?? ska jag ta bort som andra hjulen längst ut eller ska dom sitta kvar? Tacksam för svar.

mvh
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag tror du kan behålla kylarskydden med 8 kuggs.
Du kan ganska snabbt prova det genom att provisoriskt montera drivaxeln. Då du har Noslip så kan du montera tillbaka kedjehuset. Det behövs ej tas bort för att få lös drivaxeln då du har NoSlip.

Och du skall inte ha kvar några av de gamla hjulen.

Med 8 kuggs NoSlip så behöver du ej heller bry dig om att kapa kuggarna något då de inte kommer ta i W-armsaxeln.

Jag tror inte hella att du måste kapa dubbskydden, men du kan alltid ta bort någon decimeter från dem så slipper du att mattan 'baloonar' upp och tar i.

Det märker du ganska fort då du monterat boggien. För att kapa dubbskydden så behöver du endast ta ur boggien. Runda bara av kapningen efteråt.
 

lippo

Medlem
28 sept 2009
24
0
1
borlänge
Jag tror du kan behålla kylarskydden med 8 kuggs.
Du kan ganska snabbt prova det genom att provisoriskt montera drivaxeln. Då du har Noslip så kan du montera tillbaka kedjehuset. Det behövs ej tas bort för att få lös drivaxeln då du har NoSlip.

Och du skall inte ha kvar några av de gamla hjulen.

Med 8 kuggs NoSlip så behöver du ej heller bry dig om att kapa kuggarna något då de inte kommer ta i W-armsaxeln.

Jag tror inte hella att du måste kapa dubbskydden, men du kan alltid ta bort någon decimeter från dem så slipper du att mattan 'baloonar' upp och tar i.

Det märker du ganska fort då du monterat boggien. För att kapa dubbskydden så behöver du endast ta ur boggien. Runda bara av kapningen efteråt.

ok, behöver jag sänka boggien något i framkant?? vilka noslip hjul ska jag ha(tillverkare)? och vart köper jag dom billigast? kan man montera dom själv ?? vill ha allt klart för mig så jag vet vad jag ger mig in på innan jag börjar riva..har aldrig bytt matta förut..

Mvh Thomas
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sänka boggien? Förklara gärna.

Om du menar dra in framdelen på boggien så behövs det ej.
Det som du MÅSTE kolla det är om boggieskenorna tar i drivhjulen vid ihopfjädring av boggien fram. Du _kan_ behöva kapa skenorna/slidsen någon.

Doo har i särklass billigaste NoSlip men jag tror inte de finns som 8 kuggs.
Kör med WahlBros och gröp sedan ur lite på de yttre sidorna på NoSlip, dvs de som ligger an mot mattjärnen.
(tjuvkika på Doos hjul) så slipper du en massa missljud de första 50-100 milen.

Du kan montera dem själv om du har tillgång till en press, du känner säkert någon som jobbar i någon bilverkstad som kan hjälpa dig.

Var bara YTTERST noga med att mäta in dem rätt samt märk på axeln hur mycket du skall pressa in varje hjul.
Detta så att dels mattan hamnar mitt i tunneln och dels så att drivhjulen hamnar mitt i kugghålen på mattan.
 

lippo

Medlem
28 sept 2009
24
0
1
borlänge
Sänka boggien? Förklara gärna.

Om du menar dra in framdelen på boggien så behövs det ej.
Det som du MÅSTE kolla det är om boggieskenorna tar i drivhjulen vid ihopfjädring av boggien fram. Du _kan_ behöva kapa skenorna/slidsen någon.

Doo har i särklass billigaste NoSlip men jag tror inte de finns som 8 kuggs.
Kör med WahlBros och gröp sedan ur lite på de yttre sidorna på NoSlip, dvs de som ligger an mot mattjärnen.
(tjuvkika på Doos hjul) så slipper du en massa missljud de första 50-100 milen.

Du kan montera dem själv om du har tillgång till en press, du känner säkert någon som jobbar i någon bilverkstad som kan hjälpa dig.

Var bara YTTERST noga med att mäta in dem rätt samt märk på axeln hur mycket du skall pressa in varje hjul.
Detta så att dels mattan hamnar mitt i tunneln och dels så att drivhjulen hamnar mitt i kugghålen på mattan.
Det jag menar med att sänka boggien fram är om det behövs för mer spelrum för mattan men det kanske bara behöver kapas lite i dom där 4kants rören som går där!! montera bort matttan å drivhjul/axel har jag lite kolla på..jag måste ta bort backen å kedjehuset,?! något som jag måste tänka på när jag gör det??förutom att hålla koll på vart alla brickor å sånt ska sitta??
 

lippo

Medlem
28 sept 2009
24
0
1
borlänge