44 lr 51mm kammar på nytro xtx ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tjena !

Nu är en svart nytro xtx beställd :nuts:

Men nu e frågan ska jag välja en matta med 44 lr 51mm kammar på ?
Jag kör mestadels på led. Där jag bor så sladdas lederna ganska sällan så det kan bli typ som att köra ospårat ibland samt att jag vill kunna köra ute på fjället i åkersjön när det är puderföre ?

Vilken delning är det på yamaha's non-slip drivhjul ?

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
44 borde ju räcka fint om du kör som du säger och jag menar det är ju ändå rätt mycket skotta med.. Om du mestadels kör led känns ju 51 totalt meningslöst, kör själv 1" kammar och det biter ju så gött på led och ändå tappar man ju minimalt med toppfart.. Testade en maskin SRX med 44mm och det va ju rena döden för farten :)

Hade du enbart kört ospårat hade det såklart varit tvärtom

GRU

Medlem
11 dec 2010
32
0
1
Sundsvall
Jag åker med 51 på min och det känns helrätt, har åkt med 38 tidigare på den men det här är bättre för mig åtminstone. Går ju att kapa ner en 51 till 44 om det inte känns bra, det har ju gjorts tidigare av vissa.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
vad tror ni om en challanger extreme matta (den med raka kanter) och 51mm kamhöjd ?
sen tänkte jag dreva ner den 3kuggar

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Dubbskydden måste bort från kylarna då passar det bra med 9 tänders drivhjul.
Själv kör jag 51mm challenger extreme som jag är mer än nöjd med, fint bett och skottar på perfekt i djupsnön. Jag har drevat ned 2 tänder och spänt sekundären lite för att inte tappa varv. Kör även med mjukare fjäder i primären för lägre tillslagsvarv.