44 matta på en MM

Sund

Medlem
12 okt 2012
18
0
1
Hej, har precis införskaffat min första skoter, en Mountain Max -97:a.
Allt verkar bra förutom mattan som är riktigt sliten.. och nu till mina nybörjarfrågor som jaghoppas ni kan hjälpa mig med:
- Passar en 44-matta? Skotern är helt orginal..
- Är det lämpligt att dreva ner skotern ett eller två hack med tanke på den mer tungdrivna mattan?
- Något annat man ska tänka på, t ex någon slitdel man passar på att byta när ändå mattan är nere?
- Non-slip.. något att ha och i så fall, är det ett byte rakt av eller behöver man byta något mer?

Ursäkta nybörjarfrågorna, men jag vill kunna göra rätt vid mattbytet.

Sist men inte minst, var köper man en 345/38/44 2.52 mattaför rätt pengar?

Tack på förhand!

/ Johan

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej.
Mer matta är kul! Frågan är bara, vad har du i budget och hur mycket vill du meka/pula? Snön är snart här...

1) 44-matta borde funka - 00:ans MM har 51 mm kammar. Gissar (obs gissar) att det inte skiljer nåt särskilt i tunneln. (Kanske kan sitta nåt dubbskydd eller sånt, säkert nån annan här som vet.)

2) Obs 1: drevar du ner mer än nån kugg så behöver du även kedja med färre länkar. Finns tabell i verkstadshandboken. Obs 2: behöver du mindre drivhjul (se punkt 4 nedan) så har du där en neddrevning som kanske räcker. Det finns länk till verkstadshandbok här på forumet, ladda ner den innan du gör nånting.

3) Slides + lagren i boggiehjulen byter du med fördel när du ändå har allting lös.
Dessutom kan du kallt räkna med att plastbussningarna i boggien kan vara duktigt slitna.
Rengör allt och kolla så skenor och allt annat är helt. Kolla även dämparna.
Byter du matta då åker du även på att ta lös drivaxeln.
Passa gärn på att byta båda drivaxellagren.
Har du svarv, svets och en stund över så gör även quickrods, bra sk*t om du ska köra lössnö. :) Byggbeskrivningar finns lite här o var, bl.a. i min projekttråd här på forumet.

4) Nonslip? Ja det är ju bra, om du har en stor press och 2000 spänn över.
OBS: Med 44-matta behöver du kanske 8t-drivhjul, i stället för de 9t som du förmodligen har. MM-2000 har 8t, vill du köra budgetvarianten så försöker du få tag i begade sådana, då utan nonslip förstås.

5) Matta hittas på blocket eller på firma. Här har du ett exempel: http://www.stenmarksmaskin.se/38x345x44-p-18200-c-122.aspx

Vad kostar då kalaset? Här höftar jag till med ungefärliga priser:
Matta: 6000 kr för en ny.
Slides: 400 kr för två.
Hjullager: 50-60 kr/st på Jula, standardmått.
Bussningskit: minns inte om det var 500 eller 1000 kr, kanske var det billigare.
Drivaxellagren: det i kedjehuset är billigt, typ 50 spänn, det vänstra är ett special, kostar vill jag minnas 300-500 kr.
Nonslip: 2000 kr

Summa: matta 6, nonslip 2, slitdelar ca 2: räkna med minst 10 000 kr.

Och när du är klar med alltsammans kommer du förmodligen att behöva vikta om i primärvariatorn. Provkör och se vilket varvtal du har på full gas.

"-Urk vad dyrt och mycket att göra? Finns det nåt billigare och enklare?"

Ja absolut.
Jaga rätt på en lite mildare matta, typ 345 med 30-32 mm kammar, så slipper du byta drivhjul/drevning och variatorpula.
Kör i 200 kamdubb av bra kvalitet, så får du en skoter som accar fortare och bromsar sjukt mycket bättre på leden. En MM-97 blir ju aldrig en lössnömaskin ändå, "sminka en gris och den blir ändå ingen flickvän". ;)
Byt slides för 400 spänn, övriga lager bara de som behövs, hoppa över bussningarna om de inte är sopslut.

Ja, upp till dig att välja.
Själv gjorde jag det dyra alternativet på min maskin (sjukt påkostad är den), men då hade jag både tid och en säck pengar.

Lycka till, ställ gärna fler frågor. Här på forumet finns det grymt kunniga människor. Långt kunnigare än han som skrev detta. :)

Sund

Medlem
12 okt 2012
18
0
1
Tack för utförliga och informativa svar. Efter att ha pratat med Yamahacenter blev det förlängningskit, ny 365/38/32 matta och nya slides för det totala priset 3700 kr..
Ska kolla lager och annat oxå när mattan ändå byts :)

Sen hur mycket man ska dricka för att en sminkad gris ska följa med hem - det överlåter jag till dom med erfarenhet på området ;-)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
3700, billigt! :)
De flesta lager är som sagt standard = billigt.
Kedjehusolja finns på Biltema.
Ladda nu hem verkstadsmanualen, sen är det bara att skruva. :)