Hej.
Mer matta är kul! Frågan är bara, vad har du i budget och hur mycket vill du meka/pula? Snön är snart här...
1) 44-matta borde funka - 00:ans MM har 51 mm kammar. Gissar (obs gissar) att det inte skiljer nåt särskilt i tunneln. (Kanske kan sitta nåt dubbskydd eller sånt, säkert nån annan här som vet.)
2) Obs 1: drevar du ner mer än nån kugg så behöver du även kedja med färre länkar. Finns tabell i verkstadshandboken. Obs 2: behöver du mindre drivhjul (se punkt 4 nedan) så har du där en neddrevning som kanske räcker. Det finns länk till verkstadshandbok här på forumet, ladda ner den innan du gör nånting.
3) Slides + lagren i boggiehjulen byter du med fördel när du ändå har allting lös.
Dessutom kan du kallt räkna med att plastbussningarna i boggien kan vara duktigt slitna.
Rengör allt och kolla så skenor och allt annat är helt. Kolla även dämparna.
Byter du matta då åker du även på att ta lös drivaxeln.
Passa gärn på att byta båda drivaxellagren.
Har du svarv, svets och en stund över så gör även quickrods, bra sk*t om du ska köra lössnö.
Byggbeskrivningar finns lite här o var, bl.a. i min projekttråd här på forumet.
4) Nonslip? Ja det är ju bra, om du har en stor press och 2000 spänn över.
OBS: Med 44-matta behöver du
kanske 8t-drivhjul, i stället för de 9t som du förmodligen har. MM-2000 har 8t, vill du köra budgetvarianten så försöker du få tag i begade sådana, då utan nonslip förstås.
5) Matta hittas på blocket eller på firma. Här har du ett exempel:
http://www.stenmarksmaskin.se/38x345x44-p-18200-c-122.aspx
Vad kostar då kalaset? Här höftar jag till med ungefärliga priser:
Matta: 6000 kr för en ny.
Slides: 400 kr för två.
Hjullager: 50-60 kr/st på Jula, standardmått.
Bussningskit: minns inte om det var 500 eller 1000 kr, kanske var det billigare.
Drivaxellagren: det i kedjehuset är billigt, typ 50 spänn, det vänstra är ett special, kostar vill jag minnas 300-500 kr.
Nonslip: 2000 kr
Summa: matta 6, nonslip 2, slitdelar ca 2: räkna med minst 10 000 kr.
Och när du är klar med alltsammans kommer du förmodligen att behöva vikta om i primärvariatorn. Provkör och se vilket varvtal du har på full gas.
"-Urk vad dyrt och mycket att göra? Finns det nåt billigare och enklare?"
Ja absolut.
Jaga rätt på en lite mildare matta, typ 345 med 30-32 mm kammar, så slipper du byta drivhjul/drevning och variatorpula.
Kör i 200 kamdubb av bra kvalitet, så får du en skoter som accar fortare och bromsar sjukt mycket bättre på leden. En MM-97 blir ju aldrig en lössnömaskin ändå, "sminka en gris och den blir ändå ingen flickvän".
Byt slides för 400 spänn, övriga lager bara de som behövs, hoppa över bussningarna om de inte är sopslut.
Ja, upp till dig att välja.
Själv gjorde jag det dyra alternativet på min maskin (sjukt påkostad är den), men då hade jag både tid och en säck pengar.
Lycka till, ställ gärna fler frågor. Här på forumet finns det grymt kunniga människor. Långt kunnigare än han som skrev detta.