440/f7

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Har sett att det har börjat komma in ett par snopro 440 med f7 motor på säljes marknaden. Är sugen på en sån, men vad finns det för nackdelar med dessa? Många har utökat kylsystemet på dem. Men ni som har erfarenheter av dessa eller vet något om dem, skriv mer än gärna! har sökt på forumet men vill ha mer info om dessa.
I mina ögon kan man inte få en bättre ledracer från arctic idag! men några nackdelar måste det ju finnas? :hmmmm: :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag gillar inte riktigt körställning vid längre körning. =)

De nackdelar jag skådat i annonserna (men självklart inte upplevt själv) är att allt är så ***** ruttet byggt!
Fula tankar, sönderkapad tunnel i brist på fantasi vid utbyggnad av kylsystemet, hemmagjorda slutburkar och ruttet moddade pipor.
Ja, hela finishen är totalt värdelös.

Jag hade turen som kom åt en fräsch en med F7-snurra i, och som bara hade popnitshål borrat i tunneln för kylning och en lite tveksamt modifierad dyna för alu.tank. Svetsade igen hålen, pulverlackade om chassiet och stoppade om dynan lite.
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Jag gillar inte riktigt körställning vid längre körning. =)

De nackdelar jag skådat i annonserna (men självklart inte upplevt själv) är att allt är så ***** ruttet byggt!
Fula tankar, sönderkapad tunnel i brist på fantasi vid utbyggnad av kylsystemet, hemmagjorda slutburkar och ruttet moddade pipor.
Ja, hela finishen är totalt värdelös.

Jag hade turen som kom åt en fräsch en med F7-snurra i, och som bara hade popnitshål borrat i tunneln för kylning och en lite tveksamt modifierad dyna för alu.tank. Svetsade igen hålen, pulverlackade om chassiet och stoppade om dynan lite.

Okej, men du har sålt den? vad ska man ge för en sån maskin idag? som är i fint skick. denna ser ju inte allt för dålig ut. http://www.blocket.se/vi/14925747.htm?ca=2_s Men vad fick du för din camata?
 

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
hade ju köpt den dära 440/f7 har varit och kolla på den.. hur fin som helllst.. mvh kenny
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej, men du har sålt den? vad ska man ge för en sån maskin idag? som är i fint skick. denna ser ju inte allt för dålig ut. http://www.blocket.se/vi/14925747.htm?ca=2_s Men vad fick du för din camata?
Nej, jag har kvar den.

Den i annonsen har jag kollat på tidigare, och den verkar ju inte skämmas för sig.
Frågan är ju bara hur de har löst den extra kylningen. Jag är grovt allergisk mot dåliga lösningar och brist på fantasi/kreativitet, när de moddar saker som inte går att återställa. (ex. skruvhål i en bils inredning)

Min låg ett halvt steg högre i pris, men då köpte jag den inte från en privatperson.
Den hade även Digatron, Boondocker, 800-kit, SuperTips, mm.
 
B

Biosteel

har iof aldrig kört en snopro 440 med F7 motor men jag har en M5 med en trimmad F7 motor och kan bara säga att den är underbar i snön :)
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Nej, jag har kvar den.

Den i annonsen har jag kollat på tidigare, och den verkar ju inte skämmas för sig.
Frågan är ju bara hur de har löst den extra kylningen. Jag är grovt allergisk mot dåliga lösningar och brist på fantasi/kreativitet, när de moddar saker som inte går att återställa. (ex. skruvhål i en bils inredning)

Min låg ett halvt steg högre i pris, men då köpte jag den inte från en privatperson.
Den hade även Digatron, Boondocker, 800-kit, SuperTips, mm.
Okej. Men hur har du gjort med den separata oljesmörjningen? för detta sitter väl inte på 440:in?

Inget annat jag bör veta om denna modell ifall jag skulle investera en? :eek:

Har för tillfället en f5:a och hade tänkt att byta upp mig till en f7. Men nu när jag liks ska byta så hade jag tänkt att göra ett rejält byte. En 440 med f7 snurra i skulle nog inte göra mig besviken då jag kört f5. Men vill ju inte göra en dålig affär. Men 65 till 70k borde väl vara ett bra pris. :)
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
hade ju köpt den dära 440/f7 har varit och kolla på den.. hur fin som helllst.. mvh kenny
Varför köpte du den inte då? såg du hur han hade gjort med kylningen och oljebehållaren?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
det är en kanon skoter, har en kompis som har en f7 440 -04 ;D den går som saatan, se bara till att killen som haft den vet vad han har pysslat med, annars kan det vara mycket taikon lösningar, dvs värdelösa grejer som inte går att ställa till som camata också nämde, annars är den hur kul som helst, går att mauda led nå jävulst med den!
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Jag hade tänkt använda den mest till led, kanske lite små hopp osv. Jag är bara rädd för att det ska rappla en massa, men är allt riktigt gjort så ska den ju funka som en f7! fast betydligt skönare och stabilare med 440 chassit..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej. Men hur har du gjort med den separata oljesmörjningen? för detta sitter väl inte på 440:in?

Inget annat jag bör veta om denna modell ifall jag skulle investera en? :eek:

Har för tillfället en f5:a och hade tänkt att byta upp mig till en f7. Men nu när jag liks ska byta så hade jag tänkt att göra ett rejält byte. En 440 med f7 snurra i skulle nog inte göra mig besviken då jag kört f5. Men vill ju inte göra en dålig affär. Men 65 till 70k borde väl vara ett bra pris. :)
Jag har ju en F7-motor som jag plockat bort smörjningen på.
Jag ser ingen större fördel med att ha det, så jag får dras med en oljeflaska på kedjehuset som jag fyller vid tankning.
Med pre-mix VET man ju att man alltid har smörjning.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: 440/f7

Jag hade tänkt använda den mest till led, kanske lite små hopp osv. Jag är bara rädd för att det ska rappla en massa, men är allt riktigt gjort så ska den ju funka som en f7! fast betydligt skönare och stabilare med 440 chassit..

men om det är mest led och små hopp då borde en f7a fungera perfekt, inte behöver du ha nå 440 chassi till det tycker jag, f7orna går grymt efter leden, fast visst är 440/f7 häftigt att ha, samt smidigt och kul, Men lägga 75 tusen för en 440/f7 som nån kanske tom har byggt dåligt, när det finns en f7 som passar dig perfekt för 60tusen? Njaa jag hade nog valt en f7a i ditt fall om jag inte ska köra nå backe/hoppa grymt långt, hah=)
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Sv: Re: Sv: 440/f7

men om det är mest led och små hopp då borde en f7a fungera perfekt, inte behöver du ha nå 440 chassi till det tycker jag, f7orna går grymt efter leden, fast visst är 440/f7 häftigt att ha, samt smidigt och kul, Men lägga 75 tusen för en 440/f7 som nån kanske tom har byggt dåligt, när det finns en f7 som passar dig perfekt för 60tusen? Njaa jag hade nog valt en f7a i ditt fall om jag inte ska köra nå backe/hoppa grymt långt, hah=)

Jo men har en f5:a nu och är lite less på själva chassiet. Skulle va kul o testa något annat. Och jag har inte hört många negativa kommentarer angående snopron. Har bara hört att den är gymt skön att köra med, även som allround skoter. Sen skulle jag inte betala ut 75 papp för en heller. Det ligger ju ute en fin nu för 70. Och det är väl MAX vad jag skule betala. Men har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra. Men jag får tacka för den hjälp jag har fått :) Skriv gärna mer ni som har nåt i tankarna kring dessa.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Re: Sv: 440/f7

Jo men har en f5:a nu och är lite less på själva chassiet. Skulle va kul o testa något annat. Och jag har inte hört många negativa kommentarer angående snopron. Har bara hört att den är gymt skön att köra med, även som allround skoter. Sen skulle jag inte betala ut 75 papp för en heller. Det ligger ju ute en fin nu för 70. Och det är väl MAX vad jag skule betala. Men har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra. Men jag får tacka för den hjälp jag har fått :) Skriv gärna mer ni som har nåt i tankarna kring dessa.
SnoPron är mer lätthanterlig vid lek men åt helvete tippig efter led - i jämförelse.
En Firecat med boggien i de övre hålen och lite extra skidtryck är grym på led. För att få samma/liknande känsla i SnoPron måste du korta framdämparna och trycka boggien i de övre hålen. Risken är då att mattan slår i tunneln vid full plugg och sådant.
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Sv: Re: Sv: 440/f7

SnoPron är mer lätthanterlig vid lek men åt helvete tippig efter led - i jämförelse.
En Firecat med boggien i de övre hålen och lite extra skidtryck är grym på led. För att få samma/liknande känsla i SnoPron måste du korta framdämparna och trycka boggien i de övre hålen. Risken är då att mattan slår i tunneln vid full plugg och sådant.
Okej, har boggien i det lägre hålet just nu på firecaten. Vet inte riktigt vad som är skillnaden, men jag får väl prova byta till det högre. Jag tycker snopron ser stabilare ut än vad en rev gör, och reven funkar ju bra efter led så då borde ju snopron också göra det. Men jag kanske har fel. Du som har erfarenheter av maskinen vet nog bäst. Tack för hjälpen. ;)
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag kollar på stavningen i annonsen när jag bedömer och den som är länkad verkar säljas av en yngre person.
Jag hade gått igenom hela skotern, men personligen så köper jag inte saker av yngre personer.

(Personen i fråga kan vara gammal och ha dyslexi, men man kan väl kolla upp stavningen ändå?)
 
B

Biosteel

frågan är väll egentligen om det behövs göras så mycket på att få rätt passform på en f7 motor i 440 chassi för dom bör väll sitta som handsken .. sen finns det ju dom som moddar för att moddar som har dåliga lösningar/fantasi :)