440 variator på 600

R

RevMan

Behövs betydligt mer information för att svara på dina frågor.
Vad har du för skoter/årsmodell?
Villken villka årsmodeller vill du ta grejerna från.
Skippa pipan.
Tvivlar också på att du kommer bli nöjd direkt med variatorbestyckningen från 440.
Äldre sekundärvariatorer från 440 har rullar som pajjar ibland och är svindyra.
Läste också nån stans att 440 primärvariator har annan offset än standard TRA.

R

RevMan

440 pipan är ju inte alls avstämd mot 600motorn tror inte ens den passar på grenröret, pipan som passar bäst är nog rev/r-evo500ss.
Variatorerna passar men du bör nog kolla linjeringen med 600motorn.
Variatorbestyckning är nog bara att prova sig fram.

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
vad menar du med linjeringen?
och kan man köra med orginalbestyckningen från 440? om jag både har premiär och sekundär från 440n

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
vad menar du med linjeringen?
och kan man köra med orginalbestyckningen från 440? om jag både har premiär och sekundär från 440n

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
och går det att fixa back om jag kör med 440 variatorerna, eller måste jag byta variator då?
och är en 01 motor en ho motor?

R

RevMan

-01 motor är inte en HO utan det är motorn som senare (-04) blev 500ss
Det går att fixa back med 440 variatorerna om man byter till en helix som har backspår i sekundären, man måste kanske byta fjäder också.
Med linjering menar jag variatorlinjering. Måtten finns i racinghandboken och är viktiga för att den inte ska bli för hård på variatorremmar.
Är inte helt säker men jag tvivlar på att den kommer gå riktigt bra med 440 variatorbestyckning.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan säga såhär.
de som är om du ej har en HO motor är att du knappast får ut mer effekt ur maskinen.men kanske något mer säker motor.
om variatorn passar på konen på motorn då passar den..kan hända att 440 bestyckningen funkar då motorn har ungefär samma effekt som 440motorn.
kolla vad de är för originalvikter på en 600motor hos din ÅF sen tar du såna.. vissa vikter går å slipa till om man vill ha mer varv.

pipan kommer ej att passa..lr jaa de kommer säkert gå å köra.men kommer inte få nå effekt..lägg på en singelpipa till en std 600motor..

primären har inget med backen å göra, men där emot måste du byta som sagt helixen samt fjädern för att de ska fungera..

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
helixen? vad är det? och vad ska jag ha för fjäder i sekundären då?
och vad är det för skillnad mellane n ho och en vanlig?

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Du kanske ska ta å läsa på lite? Helixen sitter i Sekundären, vad du ska ha för fjäder i sekundären måste du prova dig fram till. Kan å kan, ja det är möjligt att köra med en pipa från en HO men samma sak där som med en 440pipa den kommer gå men inte ge full effekt. Skillnaden mellen en HO och "vanlig" motor får du söka dig fram till. HO står för High Output

R

RevMan

Du ska ha pipa och burk från 500ss.
Får man fråga varför du gör dig besväret med att byta motor?

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
den motorn sitter redan i. med dom variatorerna och pipan, jag funderar på att köpa den skotern
går den bra med orginal 440 förgasare?