440

ralf

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Tja
Jag har en Polaris 440 med VES. Jag har hört att man bör hona om cylindrarna och byta kolvringar varje säsong. Är det motiverat? Det är nog inte gjort på min de senaste 200 milen.
/ Ralf

xcr440sp

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Ring Björn

Du kan prova att ringa Björn på "B L Motorservice" i Borlänge 0243-811 50. Han är riktigt duktig på polaris och hans son har tävlat med med 440 VES. Han borde veta om det är motiverat.

mvh
Danne

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Tjena

Man ska Inte behöva byta ringar så ofta om den inte går jäkligt varm hela tiden då tappar dom ju spänst sen är det viktigt vad du kör för olja...de kan förlänga livs längden avsevärt om man inte snålar in på kvaliten och man bör inte hona i onödan för man slite så förbaskat på den tunna nickasilen som finns i cylindern..

ralf

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
just ja !

Jag hade ju glömt bort att det var nikasil i cylindern. Kan man ens hona en cylinder med nikasil i ?

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Nej !

Man byter bara kolvringar då man har nicasil foder I alla fall på cross maskiner
(Mc).Så det borde väl gälla snöskotrar också.

Mvh: Bosse.........

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Nej det är inte motiverat om du inte märkt att effekten eller kompressionen minskat. Är man superseriös kan man ta isär motorn och mäta upp viktiga spel, t.ex mellan kolv och cylinder och mellan kolvring och kolvringsspår.

Och ja, man kan hona en nikasilcylinder om man har rätt utrustning och vet vad man gör.