440motorer!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Är det som alla säger att man måste byta kolvar varje år , att dom skär titt som tätt?
har ingen erfanhet av dem så vet inte vad jag ska tro på eller inte.

Skriv gärna lite om din egna erfanhet! :)

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Det finns nog en del info om du söker.

Dom flesta ratar 440 maskinerna efter vad man hört av andra..
De är synd eftersom det är en väldigt rolig motor i rätt chassi! ;)

Det gäller att man vet hur man ska köra och underhålla, kan du detta får du inga problem
med din 440.

Kan editera att jag har haft 3st 440is och inte 1 av dom har skurit någon gång.

För övrigt en väldigt rolig skoter som tål att tuktas efter lederna, tappar i djupsnön såklart, men de är den ju inte bygd för så :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Låter bra det :)
Hur är det där med kolvarna då? :) kanske det du menade med underhålla? eller? :)

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
jag bytte på min rev 440 efter 300 mil, och den hade fortfarande bra komp. Kör med bra olja så klarar du dig nog ;)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jag var emot 440is förut, men jag ändrade mig snabbt då jag skaffade min 440i som jag har nu, det är somsagt rätt motor i rätt chassie!

Att dom skär titt som tätt är mestadels bara prat, det beror mer på hur du använder grejjerna och vilken service du ger motorn! Men dom flesta 440is är såpass vässade och ligger på rätt höga varv, vilket gör att motorns delar slits delvis en aning fortare. Men för det så behöver man inte byta kolvar varje sesång heller.., sköter man grejjerna med allmän service så är en 440i motor ingen dålig motor!

Service= packningar, insug tändstift byts då det behövs och det är INTE nödvändigtvis varje sesång...

Personligen så tycker jag 440in är härligt rapp och är en skoter (beroende på årsmod) som tål att köras stenhårt med, då menar jag stenhårt efter leden!
Lössnö är dock INTE en 440is bästa vän somsagt =)

Det var vad jag hade och säga.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Aha nice ! =) Låter faktist bra det.
Då blir det att slå till på 440in jag har hittat då :)

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Om man vill så kan man byta kolvringar efter varje sesång så är du helt säker, och lite billigare än att byta kolvar, det var de tipset jag fick när jag skulle köpa 440 :)

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
somsagt mycket fördomar om 440:is, sen är dom inte lika driftsäker som en std 600, men vet man vad man håller på med så håller dom, kör på rätt bestyckning och håller efter motorn så är det inga problem, rapp och rolig, men känns att det saknas lite ibland.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ah okey :) men det blir att bara köra som 440 i vinter , sen till sommaren blir det sätta in en f7a eller nått roligt i den :)

E

eMe181

här oxå.. såg att det kanske kommer nån nederbörd, om jag har tur kanske de blir lite vitt på backen... är typ 2+ ute, men känns som -10... Kanske inte van än? höhö

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
haha sa precis till tjejen "jag har fan inte fått vinterpälsen än , fryser som satan" :D
Men det snöade några fjuttiga flingor här för en stund sen , Börjar ju se ljuset i tuneln! :D