44as matta på viper

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har funderat på att köpa en Viper,har haft en tidigare och då hade ja bara en 28as fullblocks matta. skulle vilja ha 44as matta går det att sätta på en 44as matta + 8kugg non-slip ?? är det nått annat man måste moda ?

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Yamaha_nisse, du som verkar ha lite koll på yamaha. Jag är också i mattbytartagen, vilket nonslip och hur många kugg skall man ha för att det skall passa rätt in i Vipern? Jag skall beställa från stenmarks maskin.
Mvh Linus

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
Jag lånar tråden lite jag med :p passar en 38as matta på org drivhjulen?
eller måste man byta till nonslip? och varför är det så bra med nonslip?:hmmmm:

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Emil det beror på vilken matta du köper, måste ha rätt delning.

Citerar stenmarksmaskin: "Non Slip drivhjulen driver även i mattfönstren och eliminerar därmed problemen med överkuggning av mattan. En annan fördel är att mattspänningen kan minskas, vilket gör att mattan får ett lägre rullmotstånd som i sin tur innebär minskad effektförlust."

------------------------------------------------------------------------------------

Visst räcker det med 2st nonslipdrivhjul till en matta?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag lånar tråden lite jag med :p passar en 38as matta på org drivhjulen?
eller måste man byta till nonslip? och varför är det så bra med nonslip?:hmmmm:
Emil det beror på vilken matta du köper, måste ha rätt delning.

Citerar stenmarksmaskin: "Non Slip drivhjulen driver även i mattfönstren och eliminerar därmed problemen med överkuggning av mattan. En annan fördel är att mattspänningen kan minskas, vilket gör att mattan får ett lägre rullmotstånd som i sin tur innebär minskad effektförlust."

------------------------------------------------------------------------------------

Visst räcker det med 2st nonslipdrivhjul till en matta?
1. 38mm matta passar med original drivhjul.

2. Non-slip rekomenderas starkt om du kör med över 32mm kam höjd, igentligen redan där behövs non-slip på yamaha! Varför?
Jo yamahas speciella boggie geometri gör att mattan slackar vid komprimering av dämparna, dvs. även vid gas pådrag. Vilket resulterar i en fy järdrans matt kuggning.

3. 2.52 är standard delning som ni flesta vet och nästan alla mattor (till 90% kör med den delningen) Ev. mountain mattor samt BRP's tävlnings mattor har 2.86" eller 3" delning.
Men självklart passar dom på Yamaha om du byter drivhjul.
OBS. 2.86" el 3" drivhjul är 1kugg storlek större i omkrets än 2.52" Tex. 8kuggs 3" motsvarar ett 2.52" 9Kugg.
2 st drivhjul räcker, annars får du bara mer roterande massa vilket inte är bra...:rolleyes:

4. Kör du yamaha och utanför led o leker o håller på rekommenderar jag starkt non-slip kostar 2000:- kr men är värt varenda penny!

Sen att jag rekommenderar starkt BRP's racing matta som bla. stenmarks maskin saluför, den har 2.86" delning, så du bör köra med 7kuggs 2.86" drivhjul.
Mattan är det bästa jag åkt på för en 307cm lång maskin!

Allt för mig, mer funderingar bara fråga på!

:ciao:

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Någon som vet om man kan flytta noslip hjulen till en Nytro när man är läss på Vipern. Om man nu blir det :)

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Däremot så är det samma drivhjul så det skall gå att flytta emellan, sen om det är bra eller inte är ju som sagt en annan sak.