Jag lånar tråden lite jag med
passar en 38as matta på org drivhjulen?
eller måste man byta till nonslip? och varför är det så bra med nonslip?:hmmmm:
Emil det beror på vilken matta du köper, måste ha rätt delning.
Citerar stenmarksmaskin: "Non Slip drivhjulen driver även i mattfönstren och eliminerar därmed problemen med överkuggning av mattan. En annan fördel är att mattspänningen kan minskas, vilket gör att mattan får ett lägre rullmotstånd som i sin tur innebär minskad effektförlust."
------------------------------------------------------------------------------------
Visst räcker det med 2st nonslipdrivhjul till en matta?
1. 38mm matta passar med original drivhjul.
2. Non-slip rekomenderas starkt om du kör med över 32mm kam höjd, igentligen redan där behövs non-slip på yamaha! Varför?
Jo yamahas speciella boggie geometri gör att mattan slackar vid komprimering av dämparna, dvs. även vid gas pådrag. Vilket resulterar i en fy järdrans matt kuggning.
3. 2.52 är standard delning som ni flesta vet och nästan alla mattor (till 90% kör med den delningen) Ev. mountain mattor samt BRP's tävlnings mattor har 2.86" eller 3" delning.
Men självklart passar dom på Yamaha om du byter drivhjul.
OBS. 2.86" el 3" drivhjul är 1kugg storlek större i omkrets än 2.52" Tex. 8kuggs 3" motsvarar ett 2.52" 9Kugg.
2 st drivhjul räcker, annars får du bara mer roterande massa vilket inte är bra...
4. Kör du yamaha och utanför led o leker o håller på rekommenderar jag starkt non-slip kostar 2000:- kr men är värt varenda penny!
Sen att jag rekommenderar starkt BRP's racing matta som bla. stenmarks maskin saluför, den har 2.86" delning, så du bör köra med 7kuggs 2.86" drivhjul.
Mattan är det bästa jag åkt på för en 307cm lång maskin!
Allt för mig, mer funderingar bara fråga på!
:ciao: