44mm kammar på ZL600

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Hej!

Ska till å förlänga min ZL600 och funderar på vad jag måste göra för att få in 44as kammar. Räcker det enbart med att byta till mindre drivhjul?

Mvh Fredriksson
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
mjaa tror du måste sänka ner boggin lite..alltså höja skotern.om ja inte mins helt fel så äre inte överdrivet "högt" chassi från fotstegen å upp:p
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Har du provat det beprövade tricket med träklossar?

Tror att du får in 32 eller 38mm original utan att göra ett smack.
Är du villig att ta fram skruvdragaren så köp en 44as matta, sänk ner boggien och byt till 8 kuggars nonslip.

Gör två klossar, 38cm breda och två olika höjder 38mm och 44mm. Tejpa fast eller bara lägg dem på mattan och dra runt, då får du det bästa svaret på vad som går runt utan problem...!
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Tack för alla svar!

Hade tänkt pröva den där berömda träkloss tekniken men börjar ju se rätt klart ut att 38 inte ska vara något större problem.

Men i och med att jag ska förlänga skiten till 345 också hade jag tänkt så skonar jag nog motorn med en 38. Tror ni ändå den paller de eller ska man dreva ned den ett två kugg kanske ?

Mvh Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Jag tycker de är rätt bra sprutt på grejerna redan nu!

Men man kanske får prova sig fram lite när de gäller de där med drevningen också.

Men från de ena till de andra. Testade med klossar idag, gjorde en kloss som var 38 och en som var 44 men slutade med att jag fick göra en som var ca32. Sen mätte jag höjden för att se vad orginal höjden är på kammarn och fick fram resultatet 19mm.
Ur vilket jag drog slutsatsen att en 38 egentligen bara har 32mm höga kammer om man räknar med mattans tjocklek som är 6mm?


Mvh Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Nej det är kamhöjden som räknas, dvs höjden från mattan. Inte inkl mattan.
Mätte för att se hur de var på andra skotrar. Min kompis har en 32 ripsaw matta på sin renegade, på den är kammarna 26 och inte 32 förens man mäter med mattans tjocklek som är 6mm.:hmmmm2:

Är ju ganska logiskt det också att det borde vara så? För de är ju egentligen totalhöjden på mattan du måste veta och inte enbart höjden på kammarn..?

Mvh Fredriksson
 
Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Benämningen är ju "kamhöjd" och inte "matthöjd". Matthöjd är ointressant som egenskap, det är bara av intresse vid montering och det är inte det man syftar på när man säljer tex en 44 mm:s matta.
Vore det som du säger så skulle alltså tillverkarna kunna göra mattan tjockare och marknadsföra som högre kamhöjd.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Hmm så du menar alltså att om jag ska köpa en matta som har 38mm höga kammar så ska jag egentligen köpa en 44. Eftersom att kammarna på en 38.1 (1.5") egentligen bara är 31.75 (1.25")?

Tänkte för att återförsäljarna anger väl omöjligt enbart total längd, bredd och inte den totala höjden utan enbart höjden på kammarna. Om dom enbart anger kamhöjden kan ju omöjligt ägaren veta om mattan passar.
Är ju samma där då kan ju lika gärna tillverkaren göra drivbandet 10mm istället för 6mm och du får en betydligt högre totalhöjd på mattan.

Om detta är fallet så är jag inte längre intresserad av kammarnas höjd utan mattans totalhöjd.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kammarna på en 1.5" är just 1.5". Återigen, det är kamhöjd man pratar om. Längd, bredd, delning och kamhöjd är nyckeltalen. Inte matthöjd.
Så som svar på din fråga: nej, jag har inte sagt att en 44:s matta har 38 mm höga kammar. Tvärtom sa jag att det är kamhöjden som mäts, inget annat.

Frågan om mattan passar eller inte är inget problem för någon återförsäljare. De säljer i första hand originaldelar och där finns hyfsat väl angivet vad som finns som originaltillbehör. Om du däremot köper en matta från någon annan, eller en icke-original, så är det ditt problem om den passar eller ej. Men jag har aldrig hört att själva tjockleken på mattan skiljer mer än någon millimeter mellan olika märken, så det är en ickefråga anser jag.

Sen är det en annan sak om du är intresserad av totalhöjden, för monteringen kan det ju vara av intresse, särskilt om man ska mäta först och sen köpa efter måtten. Men oftast finns det någon att fråga (här på forumet t.ex.) om en viss matta går in eller inte.

Är det nu så att en 44:s matta bara har 38 mm höga kammar så böjer jag mig, men då kan jag säga att rätt mycket vänds upp och ner i det här forumet. Vet att det pratats om att enstaka tillverkare har fuskat på det sättet men det är definitivt inte den vedertagna metoden att mäta kamhöjden på.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Ja hur de nu då än är så vet jag ju vad jag får in för totalhöjd på mattan min utan att byta ut drivhjulen och det är ju huvudsaken:)

Sen nu vem som har rätt eller inte de är oviktigt.. Kan mycket väl hända att olika tillverkare "räknar" på olika sätt.. Min norrlänska envishet övertar mig ibland.:evil: hehe

Bara man nu får skrapa ihop nå pengar och komma sig ut i lössnön när den kommer så blir nog allt bra :rock:

Vad tror du/ni föresten om Camoplast Cross County Intense?
Går att köpa ett litet "paket" i staterna där man får med skenförlängning, tunnelförlängning och Intense mattan ingår även i paketet så beställer nog därifrån när man nu beställer.

Mvh Fredriksson