49 Ranger

Pite

Medlem
1 feb 2009
42
0
1
Piteå
Har en 49 som varnar för hög temp, givaren?
Vars ska reserv remmen appliceras? Fläkten är ivägen.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vilken felkod får du upp, P01549 eller annat
Håll in M/S knappen och tryck samtidigt på ljusomställaren (jucka några ggr mot läget precis innan den slår över) så ska du få upp eventuella felkoder.
Iom att det har med EGT att göra så behövs med största säkerhet en ny samt nollning av felmeddelandet, på Crossfix antar jag

Finns det inte clips för remmen fram ovanpå ljuddämparen på samma sätt som Xtrim? kanske behöver vrida ihop remmen lite.
Annars borde det gå att köpa det nya skyddet för sekundärvariatorn då det har plats för remmen eller göra egna fästen på plastkåpan på det befintliga
 

stefanuss

Aktiv medlem
1 apr 2009
60
0
6
du får ha remmen på nått annat ställe , startar fläkten ? hur många ploppar har du på tempmätaren då den går varm?
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Ett tips angående remmen är att införskaffa variatorskyddet som sitter standard på bla. boondockern i år, precis som Lynxfun skrev. De ska enligt BRP sänka remtemperaturen med upp till 17grader, samt att de har utrymme för en reservrem. Kostar ca 850kr, men om du köpt en sprillans ny maskin borde du kunna få en skaplig rabatt, minst, enligt mej...

Angående varmgången, så kolla kylvätskenivån, samt om fläkten till extrakylaren startar.
Hur har du kört när den gått varm, krypkört, dragit tungt, stått still mycket? MVH // Tobbe
 

Pite

Medlem
1 feb 2009
42
0
1
Piteå
Felet var termostaten heder åt kalixmsk, Dennis på verkstan är serviceminded.
Var ut en sväng idag när jag stängde av den så fortsatte bränslepumpen att gå efter den stannat.
Drog ut säkringarna i panik men det hjälpte inte knacka på relät som sitter ovanför batteriet och då stannade pumpen. Inga problem efteråt men ett nytt relä vid nästa service kanske?
Däremot är den magisk när det är trångt och bökigt, flyter bra i snön.