4T olja??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Enligt spec så skall min Phazer ha 0W-30 olja.

Castrol har ju en för 4T snöskotrar som heter Castrol Snow Race men den är 0W-40...funkar den att köra med...är inte så hemma på detta med oljor. Men det borde ju inte vara så stor skillnad på dessa
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
fungerar aldeles utmärkt. w står för att den även är lämpad för vinterbruk :) 0w står för viskositeten när du startar maskinen(kall motor) och 40 står för viskositeten vid varm motor ända skillnaden är att den kommer vara ytterst lite mer trögflytande eller hur man säger vid högre temperaturer annars samma olja ;)
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Hoppas jag får låna tråden lite och fråga om Skidoos 1200 4-tec motor.

Bör man köra på BRP:s egen olja eller har ni tips på andra oljor med samma specifikationer som till och med är bättre än skidoos egna? Mobil, Castrol osv?

Känns som att man troligtvis betalar mer för en olja som kanske är sämre om man köper BRP:s. Vad har ni för erfarenheter?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har kollat runt lite på olika forum ( även detta) tydligen så är det inte bara att hälla i vilken olja som helst. Tydligen så är startmotorprincipen på en snöskoter/ATV uppbyggd på annat sätt än i en bil. Och med en vanlig "bilolja" så kan det ställa till med problem för startmotorn i en snöskoter. Så man bör köra på en olja som är gjord för snöskotrar eller ATV.
Speciell olja för dieselbilar innehåller tydligen nåt ämne som inte alls är bra för snöskotrar och dess startmotorer.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är olika kvalitetsklassningar för diesel- och bensinmotorer. Detta beror på att de innehåller olika additiv.

När det gäller motorolja så är det kvalitetsklassningen som styr.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har kollat runt lite på olika forum ( även detta) tydligen så är det inte bara att hälla i vilken olja som helst. Tydligen så är startmotorprincipen på en snöskoter/ATV uppbyggd på annat sätt än i en bil. Och med en vanlig "bilolja" så kan det ställa till med problem för startmotorn i en snöskoter. Så man bör köra på en olja som är gjord för snöskotrar eller ATV.
Speciell olja för dieselbilar innehåller tydligen nåt ämne som inte alls är bra för snöskotrar och dess startmotorer.
Stämmer bra. Har bytt några startmotorer som farit pga fel olja. Och andra sidan är väl oljan fel ställe att snåla på?? Är ju inte många kronor på en sesong?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Problemet är att Yamaha här i Gbg inte vill ta hem skoterolja till mig eftersom dom normalt inte säljer den. Och dom kan inte bara beställa 1 dunk utan ett "storpack". Så därför tänkte köpa nån annan olja som man kan få tag på mekonomen eller så. Men det lutar väl mot Castrols Snöskoterolja...om dom nu kan ta hem 1 dunk på Mekonomen:)

Men andra förlsag på olja som jag kan använda som jag kan köpa på "vanliga" biltillbehörsaffärer mottages gärna.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har hört att det är problem med att skicka olja som "vanligt" paket...men det kanske inte stämmer?
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
problemet som du drar upp är ju i såntfall om du kanske använder en 15w40 olja som är mycke mer trögfytande än vad en 0w40 olja är vid kall motor. som jag förklarade förut så är första nollan den viskositet som oljan har när motorn är kall och har du samma kvalitetsklassning oavsett märke så är de ingen skillnad.

kör på en Castrol Snow Race du är garanterat inge fel på den. problemet med en startmotor på skotrar är vell egentligen att dom är mycke klenare än dom som sitter på en bil och att en bil i regel startar mycke snabbare än skotrar. lägger du därtill att du har en olja som är trögflytande när motorn är kall så går de otroligt tugnt och du bränner fortare din startmotor. principen ska vara samma som på bilar i övrigt vad gäller startmotorn. har svårt att se vad som ska skilja dessa åt.

om inte yamaha center eller vilka de är ni har där nere vill beställa hem så äre vell bara åka till vilken firma som hellst som säljer oljor och be dom ta fram den kvaliteten du vill ha på din olja så äre klart sedan.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Problemet med startmotorn är att det sitter tydligen ingen solenoid på Yamaha ( kanske lika på alla snöskotrar) utan startmotor har någon form av annordning som bara rullar med när motorn är igång men som kan dra runt den då den skall startas. Denna "annordning" kan tydligen kärva ihop eller vad som nu händer om man använder "fel" olja. Så tydligen kan man inte bara gå efter en olja som uppfyller 0W-30.
Tydligen använder ATV:s samma system på startmotorn så olja till en sån funkar också.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Har skruvat isär ett antal Suzuki ATV er som envägslagret till startmotorn blivit behandlat med olika tillsatser! Det logiska vore att lagret slirade så startmotorn inte drog runt motorn, men det vanligaste är att det fastnar så startmotorn snurrar med motorn när den startat!
 
4

426H

Det borde finnas massa 0W-30 oljor du kan använda? Köp en olja med den klassning som specificeras av yamaha. Märke på oljan spelar ingen roll. Skulle inte köra med 0W-40 då den kommer att vara för trögflytande vid motons arbetstemperatur, vilket kan leda till dålig smörjning.
 

HellHammer1

Rookie sledder
1 aug 2007
11
0
0
Luleå