5 års service BRP 600r e-tec

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
469
2
18
Tänkte ge min ranger 49 med 600r -22 lite utökad service, ca 650 mil.

Enligt boken skall glykol bytas, om man ej vill använda BRP xps original, går det att ev blanda med liknande etylenglykol eller bör man spola systemet först?
Hur tappar man enklast glykol på dessa motorer?

Tändstift, är det något speciellt hur de ska stå i förhållande mot spridarna?

Står inget om "sockafiltret i bränsletanken, bara att bränsleledningsfiltret skall bytas, bör man byta sockan ändå?

Står i instruktionsboken att kontrollera samt rengöra sil till oljepump, samt även kontrollera rave ventilerna.

Något annat som bör göras som jag inte känner till?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.600
468
83
Malå/Adak
Finns massor på nätet om "indexing etec spark plugs"
Huvudidén är att sidoelektroden inte ska hamna mellan spridaren och gnistan. Så märk på porslinet vart sidoelektroden sitter och vrid stiftet så det strecket hamnar på halvvarvet längst från spridaren.

....om mänskligheten klarar sig i några tusen år till kanske någon skotertillverkare till slut gör en naturlig avtappningspunkt för kylvätskan.....

Kolla genom boggin ordentligt, hjullager, balatarem(mar) , slides osv
Kolla sekundäraxellagren, vore det jag hade jag rivit isär kedjehuset och besiktat kedjan och då tagit ut sekundäraxeln så lagren kunde kollas ordentligt. Har behövt byta sådana lager på maskiner med mindre mil än din. Är du superambitiös kollar du även drivaxellagren men det är ju ett elände ta ur drivaxeln.

Reactions: Sneeuwscooter

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.642
111
63
Örnsköldsvik
Ett tips med tändtiften är att köpa dom från en handlare.

Nu kanske jag hade otur, men jag snålade och köpte via autoexperten då dom var typ 100kr billigare per stift där. Men då var det bara en av dom som hamnade rätt...
Handlarna påstår att deras stift ska vara korrekt klämbricka på så indexeringen blir korrekt. Men det är samma jävla kartong när man köper så om det är skitsnack låter jag vara osagt. Men man kanske kan förhandla med handlaren om lite garanti att det ska funka.