Jag tror de gör allt som står i boken enligt serviceorder, däremot tror jag inte att alla är lika bra på det. Det är inte bara en gång man stått på knä långt från civilisationen med hängande huvud och förbannat sin dumhet att låta annat folk kladda på sin maskin. Men som redan omnämnts i tråden, "garanti"-service är bara dumt att skippa. Att sedan gå igenom skotern själv är inte så tokigt spenderade stunder i garaget.
Huvet på spiken
, kunskaperna och viljan att göra ett toppjobb varje dag varierar men det är ju så att de som inte har kundens bästa i fokus gallras ut då det ju inte bara handlar om att sälja maskiner.
Det är ju tufft idag för en skotermek att hänga med, han ska inte bara skruva och svetsa som för i tiden, idag är det ju lite mer digitalt också.
Detta med att minutiöst gå igenom maskinen själv är högst rekommendabelt också.
Innan förstaservice brukar jag ta en kväll i garaget, klä av maskinen totalt, titta, se och känna överallt samt provdra alla muttrar/bultar man överhuvudtaget kommer åt, på så sätt får man en känsla vad man skall känna på vid den egna översynen innan t ex en fjällresa och med det före som är nu på de flesta ställen dvs stenhårt krävs det att allt är tight.
Sedan kan man upptäcka o åtgärda simpla saker som t ex att vajern som stöttar huven i uppfällt läge lägger sig över en tändkabel och nöter då man stänger (bla ST 500/600 mfl).
Att startsnöret som aldrig används fransas på kanten på magnapullen, ett par lager krympslang eller vulktejp gör att man inte står med handtaget i handen när det verkligen behövs.
Som sagt ett par timmar i garaget så man känner maskinen är inte bortkastat, sedan underlättar det ju också när det hänt något och man kan ringa från fjället och beställa rätta delar direkt så ligger de i Kvikkjokk eller Jäckvik snabbare.