500 EFI går orent.....

MEg

Medlem
30 apr 2007
16
0
1
Har en 500 EFI -92 som uppför sig lite märkligt.
På dellast, exempelvis när man kör över en sjö, så går den orent, blöddrar. Oftast kan man gasa ur det men det kommer alltid tillbaks.

Om man då stannar och byter till nya stift så går den rent ett tag igen innan blöddret kommer tillbaks.
Den går också väldigt illa när den är kall och nystartad.

Färgen på stiften är som oboy men dom är fuktiga. Kör just nu på BR8ES men har provat BR9ES, BR9EYA och RN3C med samma resultat.

Tips och idéer, någon ?
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Väldigt stor del av alla efi problem är att batteriet är dåligt, efi är väldigt kräsen när det gäller batteriet, det kan bli lite olika symptomer när batteriet börjar bli dåligt, kolla om du har några felkoder i boxen, finns en liten lampa som blinkar om det är felkod, är det inga felkoder så byt batteri om det är något år gammalt.
 

MEg

Medlem
30 apr 2007
16
0
1
Batteriet är sedan ifjol. Jag märkte tendenserna redan förra vintern men det känns som det blivit värre i år.
Jag har mätt syravikten i batteriet och det är OK och spänningen låg på 13.1V sist jag mätte.

Inga felkoder från boxen.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
vad gäller batterier till mc&skoter mm så är det bara skit i mina ögon för endel håller flera år medans andra pajar efter en säsong och knappt det,13,1v är ju inte optimalt,borde ligga strax över 14v när skotern är i gång&laddar,så mät över batteriet med maskinen igång.kan ju även vara nån kontakt som ärjat eller glappar."jogga" kontakterna lite&använd kontaktspray kanske.
 

MEg

Medlem
30 apr 2007
16
0
1
Jag har samma erfarenheter av batterier som dig ilves. Trots att man underhållsladdar så blir det fort skrot i alla fall.

Tyvärr mätte jag aldrig spänningen med maskinen igång och just nu står den sommarförvarad på annan ort.

Jag har motionerat alla kontakter och mätt upp givarna med tillhörande kablage.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Har du bytt tändhattar.

Jag hade en NY EFi-1992 och under mitten av 1993 så gick den ibland orent , med misständningar. Det visade sig att det missade mellan stiftet och tändhatten. Tydligen var EFi modellen extra känslig för en vanlig skoter går ju med att hålla kabeln mot stiftet.
Bytte hattar och problemet var löst.

Skruvade en del innan jag hittade felet kan jag intyga.
 

MEg

Medlem
30 apr 2007
16
0
1
Tänkte också på tändhattarna och köpte nya för att testa med.
Problemet var att dom var kortare så kablarna räckte inte.

Lånade då istället tändhattarna från våran andra skoter men problemet kvarstod.

Vet iofs ju inte kvaliteten på dom men den skotern går ju bra i alla fall. Ingen EFI dock.

Att EFI är känslig på tändhattar har antagligen med motståndet att göra.