500 SS-05 med kylvätskeläckage.

Kåre

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
:eek: Såg till min förvåning att min nya skoter läcker lite vatten runt topplocksbultarna,inga större mängder för det syns inte i expansionskärlet efter 156 mil.
Har funderingar på att ta ur bultarna som det läcker runt(2 st) och gegga på gängtätning och återmontera.

Kan det fungera tror ni???

Vet ngn om detta är ett vanligt problem på Rotaxmotorerna?
Tacksam för seriösa svar.
 

Peter O

Aktiv medlem
17 jan 2005
86
0
6
Borlänge
Eftersom det är en sån ny skoter skulle jag åka direkt till handlarn och få det fixat på stubben.Du har väl garanti kvar på skotern.
 

Kåre

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Har fått ett vettigt svar på mitt problem via Glansgårdens Racing idag.

Felet är tydligen så att det finns gjutskägg kvar i vevhuset där bultarna bottnar...så det är bara att ta ur bultarna och rengöra så gott man kan och återmontera så blir det bra.
Detta broblem är sällsynt men händer då och då på en del nya maskiner.

Jag är så otroligt klantig att jag glömde bort första servicen på maskinen så alla garantijobb kan jag nu glömma.

Kom nu ihåg att detta är inte enbart ett Rotaxbekymmer...Även Yamaha.Polaris och Suzuki har stött på detta problem.
 

antee

Medlem
14 dec 2004
22
0
1
skellefteå
Om man inte gjort första servicen som ska göras av skidoo åf..Då kan man inte få något garantijobb som Kåre säger..
 

Kåre

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
:D :D :D .Nu är det färdigpinkat...Den lilla operation som behövdes var att ta lös bultarna och sedan montera tillbaka dom,men öka på momentet 0,2 kg.

Felet är tydligen det att det finns gjutskägg kvar i blocket på vissa maskiner när dom är nya och då går inte bultarna hela vägen ner och tätar. :rolleyes:

Skitsamma...Problemet löst och jag är glad och nöjd SKI-DOO ägare. :cool: