Köpte en 500ss ski-doo häromdagen, summit -09 everest.
Till saken hör att han som sålde den åt mig påstod att soppapumpen var dålig då så supar krävdes för att starta. Vilket vi gjorde och den gick att köra hur bra som helst. Så mina tankar att det var pumpen försvann lite.. hur som fick jag tag på en bra beggad pump som jag bytte, rengjorde även munstycken och kollade dom och dom var orginal, samt rengjorde föggarna. Det jag glömde kolla var då reedventilerna.
Till saken hör, att med choke startar den, och den går bra på tomgång och bra annars... inga problem att köra. MEN den trycker ur olja ur grenröret... och ändå en hel del... märks rejält när man kört en stund som 30 minuter.. har ej hunnit ut och köra den längre än.
Kan dåliga/täta reedventiler göra att den blir svårstartad (får lite soppa) ?? och att den trycker tillbaka soppan?
den gör rejält med avgassmällar! bara när man drar i snöret dock inte när man kör!
Motorn repad för 2 år sedan på en auktoriserad verkstad, kvitto fick jag med på 22,500:-.
kompen på varje cylinder 9.15kg på ena, 9.45 på andra. d.v.s 0.3kg i skillnad.. vilket inte är så farligt tror jag?
Några som har nå tips? Rengöra/byta reedventiler? Kolla om det är nån grenrörspackning för det antar jag det ska vara?..
Till saken hör att han som sålde den åt mig påstod att soppapumpen var dålig då så supar krävdes för att starta. Vilket vi gjorde och den gick att köra hur bra som helst. Så mina tankar att det var pumpen försvann lite.. hur som fick jag tag på en bra beggad pump som jag bytte, rengjorde även munstycken och kollade dom och dom var orginal, samt rengjorde föggarna. Det jag glömde kolla var då reedventilerna.
Till saken hör, att med choke startar den, och den går bra på tomgång och bra annars... inga problem att köra. MEN den trycker ur olja ur grenröret... och ändå en hel del... märks rejält när man kört en stund som 30 minuter.. har ej hunnit ut och köra den längre än.
Kan dåliga/täta reedventiler göra att den blir svårstartad (får lite soppa) ?? och att den trycker tillbaka soppan?
den gör rejält med avgassmällar! bara när man drar i snöret dock inte när man kör!
Motorn repad för 2 år sedan på en auktoriserad verkstad, kvitto fick jag med på 22,500:-.
kompen på varje cylinder 9.15kg på ena, 9.45 på andra. d.v.s 0.3kg i skillnad.. vilket inte är så farligt tror jag?
Några som har nå tips? Rengöra/byta reedventiler? Kolla om det är nån grenrörspackning för det antar jag det ska vara?..